Campania a fost lansată în Capitală și în alte cinci orașe din țară – Constanța, Pitești, Râmnicu Vâlcea, Sibiu și Bacău. Motocicliști și polițiști de la Rutieră au lipit, pe oglinzile mașinilor parcate în centrul acestor orașe, flyere care reprezintă un motociclist, așa cum este văzut acesta de șoferi în trafic.
Conform unei statistici prezentate de șeful Direcției Rutiere a poliției, comisarul-șef Florentin Brăcea, numărul accidentelor rutiere în care sunt implicați motocicliști a scăzut anul trecut, comparativ cu 2013, dar a crescut ponderea accidentelor în care vinovați sunt motocicliștii – peste 60%. Aceasta, în condițiile în care în anii trecuți aproximativ jumătate dintre accidente erau provocate de motocicliști și jumătate de șoferi.
Statisticile poliției mai arată că cele mai multe accidente în care sunt implicați motocicliști au loc între orele 17:00 și 19:00 și în zilele de sâmbătă și duminică.
Una dintre principalele cauze ale accidentelor în care sunt implicați motocicliști este viteza prea mare. Alte cauze sunt neacordarea de prioritate, depășirea fără asigurare și distanța prea mică între vehicule. Consumul de alcool a fost constatat în doar 4,7% dintre accidente.
De altfel, toți participanții la conferință – reprezentanții Direcției Rutiere, Cosmin Anton, președintele Free Riders, Ioan Alexe, reprezentant al Federației Internaționale de Motociclism – Comisia de Siguranță Rutieră, și vedetele TV Cabral Ibacka și Dani Oțil – i-au îndemnat pe motocicliști să respecte regulile de circulație, iar pe cei care iubesc viteza – să meargă pe circuitele amenajate.
Ei au mai arătat că șoferii trebuie să conștientizeze faptul că motocicliștii sunt mai vulnerabili și să renunțe la prejudecata că toți motocicliștii sunt teribiliști.
În aceste condiții, campania nu îi vizează doar pe șoferi, cât și pe motocicliști. Până pe 31 octombrie, când se încheie sezonul moto, polițiștii vor împărți pliante cu rugămințile motocicliștilor pentru șoferi, dar și ale șoferilor pentru motocicliști.
În plus, campania include bannere de avertizare și un clip care a fost postat pe pagina de Facebook a Poliției Române.
Recomandările polițiștilor pentru motocicliști:
Păstraţi contactul vizual - nu presupuneți că vă văd ceilalţi. Încercați întotdeauna să aveți contact vizual cu şoferii care ar putea fi pe cale să vă intersecteze traiectoria.
Anticipați intenţiile partenerilor de drum - chiar şi atunci când şoferii, bicicliştii şi pietonii văd că vă apropiați, ei apreciază greșit, de multe ori, distanţa ori viteza. Nu vă bazați numai pe buna lor reacţie.
Feriți-vă de vehicule la viraje şi intersecţii - cel mai frecvent tip de accident de motocicletă este generat de şoferii care nu se asigură la executarea virajelor la stânga sau la schimbarea benzii de deplasare.
Asigurați-vă în oglinzi atunci când virați - şoferii care vin din urmă s-ar putea să nu încetinească pentru dumneavoastră.
Fiți pregătit pentru condiţii periculoase de drum - carosabil umed, scurgeri de lichide, nisip, pietriş, cale de rulare tramvai, gropi şi alte pericole rutiere de suprafaţă care vă pot afecta grav aderenţa generând accidente.
Abordați curbele cu viteză moderată, fără a le „tăia" - multe accidente se întâmplă din cauza pătrunderii pe sensul opus.
Utilizați o cască de protecţie omologată - care îndeplineşte standardele actuale de siguranţă. Evitați să cumpărați o cască folosită, este posibil să fi suferit un accident, iar reparaţia poate ascunde vicii structurale.
Purtaţi îmbrăcăminte de protecţie pentru motociclişti – numai aceasta poate asigura o bună protecţie în timpul unui accident şi vă protejează de intemperii. Preferaţi echipamentul modular „în straturi” astfel încât să-l puteţi adapta la condiţiile meteo în schimbare.
Protejaţi-vă ochii – curentul de aer, insectele zburătoare şi praful vă diminuează vizibilitatea şi vă pot răni ochii sau faţa. Cea mai bună protecție este o cască integrală cu masca de protecţie inclusă.
Fiţi vizibil - purtati haine strălucitoare, reflectorizante. Adăugaţi material reflectorizant în plus sau purtaţi o vestă reflectorizantă. Păstraţi-vă întotdeauna farul aprins şi rulaţi în poziţia de unde şoferii vă pot observa cu uşurinţă în oglinda retrovizoare (la 2/3 din lăţimea benzii). Evitaţi unghiurile moarte ale celorlalte vehicule.