Piloţii români au pierdut demult şirul celor salvaţi şi al situaţiilor în care şi-au pus propriile vieţi în pericol pentru alţii. Indiferent de ordine, ei iau deciziile. Hotărăsc în câteva minute dacă misiunea se poate sau nu realiza.
Lucian Lupescu are 37 de ani si este cel mai tânăr comandor din ţară. Pilotează de când a ieşit de pe băncile liceului, din 1996. Are mii de ore de zbor, misiuni în ţară şi în străinătate. A salvat refugiaţi în Grecia, dar şi români blocaţi de zăpezi sau de ape.
„Știu sigur că anul acesta am 22 de misiuni, anul trecut am avut 312”, spune comandor Lucian Lupescu, pilor IGAv.
Fiecare misiune are o poveste.
„Am prins exact momentul de dinaintea atingerii liniei înainte a viscolului. Vântul era puterni, nu puteam să întoarcem elicopterul în stânga sau dreapta. Am decis să preluăm pacienţii cât mai rapid. Nu puteam să-l întoarcem. A trebuit să zburăm foarte mult cu faţa în vânt, inclusiv la întoarcere. Inclusiv deplasarea la Buzău am făcut lateral”, povestește comandorul Lucian Lupescu.
Lucian a învăţat secretele meseriei de la cei mai buni. A ajuns să lucreze cot la cot cu unul dintre profesori: Ion Colcigeanu. Acum e şeful statului major al Inspectoratului General de Aviaţie. Zboară pe aeronavele ruseşti de tip MI.
În cei peste 30 de ani de când se află la manşă, comandorul a intervenit la incendii, la inundaţii, a transportat arme militare sau i-a ajutat pe poliţişti să-i supravegheze din aer pe cei mai periculoşi înfractori. A trecut cu bine prin multe situaţii limită.
„Eram comandatul unităţii speciale de aviație de la Tulcea. Am intervenit ca să transport hrană unor marinari prinși pe dunăre cu două vapoare, unul turcesc şi unul grecesc. Pe unul am aterizat, cu ajutorul unei echipe de intervenţie le-am lăsat hrana. Lângă unul am aterizat pe gheaţă. Erau -20 de grade”, spune Ion Colcigeanu, șeful statului major al IGAv.
Inspectoratul General de Aviaţie are cinci unităţi speciale în toată ţara. Fiecare este capabilă să execute misiuni de căutare-salvare indiferent de vreme.