Foto: Răduț Andrei
Potrivit acestuia, astfel de fenomene au loc oriunde în lume, cazuri asemănătoare fiind semnalate în Barcelona sau Londra.
„Sunt accidente tehnice care se întâmplă oriunde în lume. Au fost în Barcelona, au fost în Londra accidente similare. Ele sunt, pur și simplu, incidente tehnice în cursul derulării normale ale activității. Evident că sunt chestii nedorite pe care nu le vrem și, atunci când avem și case în zonă, situația este mai complicată. Locuitorii de acolo au fost evacuați — este procedura de urgență care se aplică sub formă de măsură asiguratorie — și ei sunt cazați pe cheltuiala constructorului la unul dintre hotelurile din apropierea caselor”, a explicat ministrul.
Dan Costescu a precizat că tasările sunt stabilizate la 21 de milimetri față de sâmbătă seară, când s-au declanșat, și când au fost la 19 mm. Afectate și monitorizate sunt două imobile, una situată pe Bd. Eroilor, cealaltă pe Bd. Eroilor Sanitari.
El a precizat că la o tasare atât de mică nu vor fi necesare lucrări de reparații.
„Deci, asta ne arată că, pe aproape 18 ore, avem o tasare sub 0,33 mm, departe de cota de alarmă. La început au fost tasări — prima de 8 mm, după aceea au continuat tasări de 3 mm la fiecare măsurătoare, după aia s-a stabilizat, tasarea a coborât la 1 mm, acum sunt undeva la 0,33, deci fenomenul pare stabilizat. Tot ca măsură asiguratorie, aseară, ultima oară când am fost acolo cu echipa — am mai fost o dată dimineață singur, ca să văd dacă s-a mai întâmplat ceva—, însă aseară i-am rugat pe colegii de la echipa topo să mențină monitorizarea pe obiectivele, pe imobilele din zonă”, a spus Dan Costescu.
În plus, șeful de la Transporturi a solicitat constructorului să angajeze imediat o echipă care să monitorizeze nu numai deplasările, ci și să identifice eventual alte goluri sub carosabil în zona care ar putea fi afectată.
„Este doar o măsură asiguratorie, practic noi ne așteptăm să nu găsim nimic acolo, dar, ca să avem siguranța tuturor oamenilor din cartier, o să venim cu aceste măsurători care să fie prezentate. Aceste fenomene se întâmplă tot timpul când se sapă o galerie. Studiile topo se fac de obicei pe canalul de excavație. Sunt, evident, mai ales într-un oraș cu o istorie mare, cu mai multe straturi de construcție pe sute de ani deja, sunt zone care nu sunt controlate. Am găsit caverne, am găsit construcții subterane, am găsit zone de nisip. Toate aceste zone se mișcă. Ceea ce ne dorim este ca, după apariția acestor fenomene, să le oprim, să le controlăm, să le remediem și, mai departe, să securizăm zona și să continuăm proiectul în condiții de siguranță pentru cetățeni”, a adăugat ministrul.
Oficialul MT a menționat că oamenii se pot întoarce acasă după finalizarea primei tranșe de lucrări.
„Acasă, li se poate spune în momentul în care se consideră că s-a stabilizat. Se va lăsa ca măsură asiguratorie după finalizarea primei tranșei de lucrări. Mâine este un prim termen pe care l-am discutat cu constructorul de a furniza ultimele măsurători proiectantului. Proiectantul va formula o soluție tehnică, de fapt un proiect de remediere și, în momentul când vom avea acest proiect de remediere, se va ști practic care este și continuarea. Așteptăm acest proiect cu efecte maxime până pe la sfârșitul săptămânii, până vineri”, a menționat ministrul.
Tasările în zona clădirilor sunt de 21 de mm, însă în cealaltă zonă sunt mai mari. Ministrul a dat asigurări că, din informațiile existente, această zonă de tasare nu ar trebui să se extindă.
„Dacă ne referim la o întreagă zonă, sunt, cred, undeva pe la 2000 de metri pătrați acum. Este și zona de șantier și de asta trebuie văzut ce este acolo. După informațiile pe care le avem, nu ar mai trebui să avem acest pericol (de extindere a tasărilor — n. r.). De unde a apărut fenomenul? Atunci când freza a ieșit la capătul tunelului a spart acel perete mulat pe care, planificat, trebuia să iasă — și ăsta este momentul în care se consideră încheiat tunelul — atunci toată apa din pânza freatică și probabil din alte surse, strânsă în spatele frezei, a curs pe lângă utilaj și a antrenat odată cu ea și o mare masă de aluviuni. Aceste aluviuni — masă nisipoasă, noroioasă — practic a plecat din zonele surpate. Făcându-se acest gol, acestea au coborât”, a explicat Dan Costescu.
Potrivit acestuia, fenomenul de tasare nu va afecta termenul de efectuare a lucrărilor la noua stație de metrou Eroilor.
„Vorbind fix despre acest incident, nu cred că se va extinde la nivel de lucrări, pentru că deja am ajuns în momentul în care TBM-ul a ieșit din tunel și noi oricum lucrăm la stație. Este foarte mult de lucru, deci se vor compensa cumva aceste întârzieri”, a subliniat ministrul Transporturilor.
Sâmbătă, traficul rutier pe bulevardul Eroilor, între bulevardul Carol Davila și Pod Eroilor, și pe bulevardul Eroilor Sanitari, între str. Carol Davila și Piața Operei, a fost întrerupt din cauza surpării terenului.
Primăria Municipiului București a precizat, într-un comunicat de presă, că incidentul a fost semnalat de constructorul care efectuează lucrări de modernizare și extindere pentru Metrorex.