Aşa au arătat drumurile din Brăila la începutul acestui an, deşi 5.000 euro s-a plătit pentru fiecare kilometru zăpezit. Pentru că utilajele nu şi-au făcut treaba, militarii au fost cei care au avut grijă ca oamenii să mai poată ieşi din case. Situaţia nu stă mai bine nici pentru sezonul 2014-2015. După ce preşedintele Consiliului Judeţean a fost supendat pentru corupţie, nu s-a mai ocupat nimeni din instituţie de licitaţiile pentru deszăpezire.
Nici în Călăraşi sau Galaţi situaţia nu a stat mai bine. La începutul lunii februarie, zăpadă măsura trei metri, iar autorităţile erau, ca de fiecare dată, depăşite de situaţie.
Costul mediu cu deszăpezirea unui kilometru de autostradă sau drum naţional în România a crescut în ultimii cinci ani de la 1.180 euro pe kilometru la aproape 3.000 de euro. Totuşi, cel mai mare preţ s-a înregistrat în 2011, când pentru un kilometru s-a plătit 5.900 de euro. Bani cât pentru doi ani, astfel încât ninsorile să nu creeze probleme. Dar tot a fost haos.
Evoluţia preţurilor: An - cost deszăpezire
2009 - 1.180 euro /km
2010 - 4.950 euro /km
2011 - 5.900 euro /km
2012 - 5.300 euro /km
2013 - 5.370 euro /km
2014 - 2.800 euro /km
Anul acesta, Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a tăiat la jumătate pentru banii deszăpezire. Chiar şi aşa, plătim mult mai mult decât alte ţări. Costurile sunt şi de două, trei ori mai mari faţă de ţările nordice, unde sunt cele mai grele ierni din Europa.
Mai scump decât în ţările nordice
Norvegia - 4.000 euro pe km
Suedia - 1.400 euro pe km
Islanda - 1.200 euro pe km
Finlanda - 1.000 euro pe km
Romania - 2.800 euro pe km
Aproape 12 milioane de euro, va plăti CNADNR pentru achiziţia de sare ce va fi folosită în campania de deszăpezire din această iarnă.
Citiți și: