Nevoie de reparații ar avea peste 60% din infrastructura feroviară. Mai exact, din cei 13.680 de kilometri de cale ferată din România, 8260 de kilometri au nevoie de reparații urgente.
CFR Infrastructură, compania care administrează liniile de cale ferată, are însă în acest an doar 17 milioane de euro, ceea ce înseamnă că ar putea repara numai 22 de kilometri de cale ferată.
Nevoie de reparații au și 3.115 poduri, adică 66% din total. Acestea ar costa 122 de milioane de euro. Cum statul are numai 17 milioane de euro pentru reparații, speranțele stau în banii europeni. În prezent sunt în desfășurare contracte de reparații în valoare de aproximativ 1,5 miliarde de euro.
Viteza medie a trenurilor de călători este de aproximativ 43 de kilometri pe oră, iar a celor de marfă de aproximativ 21 kilometri pe oră.
Reparații la doi ani de la modernizare
La doi ani de când a fost modernizată, calea ferată care leagă Bucureşti de Constanţa a intrat din nou în reparaţii. S-a cheltuit aproape un miliard de euro şi peste cinci ani s-au chinuit muncitorii să reabiliteze şinele. Acum se lucrează din nou la ele, din cauza furturilor.
În linia de cale ferată București - Constanța s-a investit aproape un miliard de euro. Peste 5 ani s-a muncit ca această linie să fie gata. A fost terminată în 2011, iar acum a început din nou să fie reparată.
CFR a scos la licitație lucrări de reparații de 1,6 milioane de euro, adică 7,2 milioane de lei. Reabilitarea acestui tronson de cale ferată s-a încheiat în 2011. Și anul trecut s-a mai băgat o jumătate de milion de euro în repararea aceleiași secțiuni Lehliu - Constanța. În ciuda banilor investiți, trenurile au circulat luni bune cu viteza melcului din cauza furturilor. Peste 5 ore făcea trenul București-Constanța. În februarie, fostul ministru Relu Fenechiu a propus ca șina să fie păzită de jandarmi. Timpul parcurs de tren a coborat la două ore și 40 de minute.
CFR Călători pierde tot mai mulți clienți
Nu este de mirare că CFR Călători pierde din ce în ce mai mulţi clienţi. Compania estimează că în acest an va vinde aproape 50 de milioane de bilete. Numărul este mult mai mic decât acum 5-6 ani, ca să nu mai vorbim de situaţia de dinainte de Revoluţie.
CFR Călători a vândut anul trecut mai puţin de 49 de milioane de bilete. Numărul celor care călătoresc cu trenul este de zece ori mai mic decât înainte de Revoluţie. În 1989, se vindeau aproximativ 470 de milioane de bilete. Nu stăm mai bine nici dacă ne comparăm cu perioada de dinainte de criză. Spre exemplu, în 2007, compania de cale ferată a vândut peste 85 de milioane de tichete.
Scăderea numărului de călători poate fi pusă şi pe seama întârzierilor mari pe care le au trenurile. Anul trecut, garniturile CFR Călători au cumulat întârzieri de 2, 6 milioane de minute. Asta înseamnă 1.800 de zile sau aproape cinci ani. Nu putem spune însă că este o situaţie singulară. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în anii trecuţi.
În aceste condiţii, transportul rutier de persoane s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani. Pe toate rutele importante există concurenţă din partea autocarelor şi microbuzelor care prin durata călătoriei, preţ, dar şi prin confortul oferit reuşesc să fure clienţii de pe calea ferată. În plus, din anii '90 încoace, parcul auto al românilor s-a triplat, iar mulţi au renunţat la călătoriile cu trenul pentru a se deplasa cu maşina personală.