Vremea bună i-a scos pe biciclişti din casă, dar, în acelaşi timp, a crescut şi numărul de accidente în care ei sunt implicaţi, potrivit poliției.
Pe de altă parte, nu este clar dacă proporția accidentelor este mai mare decât în anii trecuți, spune Mihai Denes, de la Asociația Adevărații Veloprieteni — fiindcă poliția nu a furnizat date raportate la numărul total de bicicliști, care a crescut constant în ultimii ani.
România este în coada clasamentelor europene atunci când vine vorba de infrastructură pentru cei care folosesc vehicule cu două roţi.
Materialul următor conţine imagini care vă pot afecta emoţional.
Transportul pe două roţi e din ce în ce mai folosit, mai ales în oraşele mari. E mai rapid şi chiar mai sigur, susţin bicicliştii. Poliţiştii îi contrazic. Unii dintre biciclişti trec pe roşu, merg pe banda a doua, nu semnalizează, circulă prin stânga refugiului pentru tramvai şi chiar pe contrasens. Nu se gândesc la riscuri şi, de cele mai multe ori, sunt implicaţi în accidente.
Georgian Drăgan, purtător de cuvânt IGPR: Este o creştere a evenimentelor rutiere cu biciclete, asta pentru că e vremea bună şi ies mai multţi, dar şi pentru că nu respectă regulile de circulaţie. Conform legii, bicicliștii trebuie să folosească drumul public şi să se plimbe cât mai aproape de marginea din dreapta, încolonaţi, şi să nu folosească acele binecunoscute plutoane.
Acestea sunt principalele cauze ale accidentelor rutiere din România. În 2014, biciclişiii erau pe locul 6, în 2016 au urcat pe locul 4. Asta înseamnă că în 3 din 10 accidente sunt implicați biciclişti, în cel puţin două cazuri ei sunt vinovaţi.
Majoritatea accidentelor se produc noaptea, din cauza bicicletelor nesemnalizate, dar cel mai des pentru că bicicliştii schimbă banda sau direcţia de mers şi nu se asigură. Între 150 şi 200 dintre ei îşi pierd viaţa anual în România, adică, aproximativ 10 la sută din numărul celor care mor în accidente rutiere.
Mihai Deneș, Asociația Adevărații Veloprieteni: Numărul bicicliştilor a crescut foarte mult în ţară, de aici e şi normală această creştere a evenimentelor. Milităm pentru educarea bicicliştilor, să-i învăţăm să foloseacă infrasctura, să respecte roșul la semafor, să se asigure şi să semnalizeze.
România este la coada clasamentului european în privinţa infrastructurii pentru biciclişti. În timp ce în alte ţări din vest există benzi speciale şi în afara localităţilor, autorităţile de la noi nu reuşesc să facă astfel de circuite complete nici în marile oraşe.
Erată: Titlul inițial implica ideea că a devenit mai periculos mersul pe bicicletă în România — titlu folosit ca urmare a declarațiilor poliției române, însă din datele existente la momentul de față nu se poate trage acestă concluzie.