De exemplu, au existat cazuri de piloţi români care n-au trecut testul psihologic în ţară, dar au obţinut licenţa de zbor în Austria, unde această examinare nu este necesară. Pe de altă parte, mai afirmă specialiştii în aviaţie, în ţări ca Germania a fost redusă durata cursurilor de zbor pentru piloţi.
Adrian Marinescu, fost şef al Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă:"În ţări ca România, testul psihologic e obligatoriu. În Austria, testul nu e obligatoriu, pe motiv că toţi copiii sunt urmăriţi încă de pe băncile şcolii din acest punct de vedere. Am avut câteva cazuri de candidaţi pentru şcoala de piloţi care au picat examenul psihologic, la Centrul Medical Aeronautic. S-au dus la Viena, au plătit şi au obţinut licenţa de zbor şi au venit cu ea. Fiind în Uniunea Europeană, am fost obligaţi s-o acceptăm.”
„După regulile EASA, Autoritatea Europeană de Aviaţie, durata de şcolarizare este între 24 şi maximum 36 de luni. Nemţii au redus la 24 de luni, pentru că ei au găsit o metodă, folosesc cu preponderenţă simulatorul. Au simulatoare şi iată că se leagă şi aici încă ceva. Băieţaşul ăsta (copilotul german Andreas Lubitz, n.r.) avea nici o mie de ore de zbor, deci foarte puţin. 600 de ore de zbor e inimaginabil de puţin. Franţa, România şi italienii păstrează tradiţia zborului de şcolarizare”, mai spune Adrian Marinescu.