România ar putea fi în 4-5 ani prima ţară care produce integral un elicopter de atac Bell, decizia trebuie luată la nivel guvernamental, spun șefii firmei americane Bell Helicopters.
România ar putea fi prima ţară care ar putea produce integral elicoptere de atac Bell Helicopter în următorii 4-5 ani, dacă toate detaliile vor fi stabilite în timp util, dar decizia va trebui luată la nivel guvernamental, în contextul în care discuţiile dintre preşedintele american Donald Trump şi cel român, Klaus Iohannis, sunt esenţiale pentru definirea cadrului general al parteneriatului dintre Statele Unite şi România, a declarat miercuri un vicepreşedinte în cadrul Bell Helicopter, Richard Harris, potrivit News.ro.
Ministerul Apărării din România, care deţine echipamente învechite la aproape toate capitolele, ar trebui să beneficieze de bugete mărite substanţial în următorii zece ani, de cel puţin 2% din produsul intern brut (PIB). Armata română are deja mai multe proiecte prioritare care necesită sume importante, precum achiziţia de elicoptere de luptă, noul transportor de luptă al infanteriei, construirea de noi corvete la şantierul Damen Galaţi sau modernizarea fregatelor englezeşti.
Constructorul american Bell Helicopter, cu venituri totale de 3,2 miliarde dolari anul trecut, a mai avut o tentativă de a construi un elicopter de atac în România, în 1996, modelul AH-1 Cobra, varianta românească de atunci urmând să poarte numele de Dracula.
”Atunci, din motive politice, nu am putut produce acest elicopter. Acum, vrem sa reînviem proiectul Dracula, cu un model mai nou şi mai performant”, a afirmat Harris.
Bell Helicopter ar putea construi în România modelul AH-1Z Viper, un model superior din multe puncte de vedere vechiului Cobra, potrivit lui Harris. Acest model poate oferi o protecţie împotriva proiectilelor calibrul 23 mm, poate atinge o viteză maximă de circa 370 km/h şi are o autonomie, cu rezervoare suplimentare, de peste 1.100 de kilometri. Preţul minim pentru un astfel de aparat, complet echipat şi gata de luptă, este de circa 30 milioane de dolari, iar costul de operare este cu 30% mai mic decât al altor elicoptere de atac, potrivit lui Harris. Reprezentanţii companiei au, în această săptămână, întâlniri cu reprezentanţi ai industriei româneşti de profil pentru a avea o imagine mai clară.
România este curtată însă și de Airbus și, se pare, doi producători de elicoptere își fac loc cu greu, în același timp, în preferințele autorităților române. Oficiali ai Airbus Helicopters au sugerat României să facă achiziții ale unui model de elicopter produs la Brașov.