Armata americană ajută forţele terestre române să îşi cumpere un elicopter pentru suport aerian şi misiuni de evacuare. Principalul candidat pentru achiziție este unul dintre aparatele de zbor Bell, potrivit analiștilor de la Jane's Defense. S-ar putea repeta astfel scenariul achiziţiei de avioane multirol. Deşi a primit oferte mai bune din partea companiilor europene, România a ales totuşi să cumpere avioane F-16 la mâna a doua în spiritul relaţiilor bune cu Statele Unite.
Pentagonul a anunţat pe o platformă americană de achiziţii publice că vrea să cumpere un elicopter pentru Armata Română. Aparatul de zbor va intra în dotarea forţelor terestre şi va putea fi folosit la o gamă variată de misiuni, de la suport aerian şi transport până la evacuări medicale.
Potrivit Jane's Defense, Armata Americană a lansat anunţul şi cel mai probabil tot ea va livra şi elicopterul. Forţele Terestre ale Statelor Unite au în momentul de faţă mai multe elicoptere Bell Kiowa Warrior decât au nevoie, aşa că le-au scos la vânzare pe cele nefolosite.
Analiştii de la Jane's Defense spun că aparatul de zbor al celor de la Bell este suficient de ieftin pentru bugetul limitat de achiziţii al Forţelor Terestre Române. Preţul este de altfel principalul avantaj al modelului Kiowa Warrior. Deşi această variantă a fost lansată în 2013, are la bază o tehnologie veche de 50 de ani, primul elicopter din această linie fiind lansat în 1966.
Pe lângă preţ, achiziţiile de armament ale României sunt influenţate şi de relaţiile dintre Bucureşti şi Washington. Acesta este şi motivul pentru care ţara noastră a decis să cumpere avioane F-16 la mâna a doua, deşi primise de la mai multe companii europene oferte pentru aparate noi de zbor.
Pentru un miliard de euro, suedezii de la SAAB promiteau să livreze 24 de avioane Gripen noi cu un offset de 100%. Ceea ce înseamnă că miliardul de euro s-ar fi întors în România sub formă de investiţii. Avioanele multirol urmau să fie asamblate în ţară într-o fabrică în care ar fi lucrat 10.000 de oameni.
În urma negocierilor purtate între Statele Unite şi România s-a ajuns la un acord pentru achiziţia a 12 avioane F-16 vechi pentru 628 de milioane de euro, fără offset. Cumpărate de la Forţele Aeriene ale Portugaliei, avioanele au fost modernizate în Statele Unite. În perioada următoare, România vrea să cumpere încă 12 aparate F-16, printr-o procedură asemănătoare de achiziţie.
În acelaşi timp, Romtehnica a demarat procedurile pentru modernizarea celor două fregate britanice cumpărate, de asemenea, la mâna a doua în 2003. Navele au costat 116 de milioane de lire sterline, iar de modernizarea lor ar fi trebuit să se ocupe compania care le-a vândut, British Aerospace Systems. Britanicii promiteau şi offset prin achiziţia de produse şi servicii din industria românească de armament. Însă înţelegerea a picat, iar investiţiile nu au mai fost realizate.
Acum, statul este dispus să plătească 180 de milioane de euro pentru modernizarea fregatelor. Printre companiile înscrise în cursa pentru acest contract se numără şi British Aerospace Systems, însă oferta sa nu a fost acceptată pentru etapa următoare a negocierilor.