„Ne așteptam cu toții ca specialiștii și conducerea ministerului să tragă toate învățămintele din organizarea dezastruoasă a licitației pentru noile manuale destinate claselor I și a II-a și să demareze, cel târziu la 15 septembrie 2014, procedurile premergătoare achiziției de manuale pentru clasele a III-a și a IV-a, prin aprobarea programelor școlare. Ne aflăm la sfârșitul anului 2014 și nu numai că aceste importante documente n-au fost oficializate, dar, ca și acum un an, nu există specificațiile tehnice, iar OMEN nr. 5559/2013 n-a fost modificat corespunzător cu deciziile CNSC, fiind un factor perturbator al regimului manualelor și nicidecum un cadru juridic stimulativ, predictibil și generator de competiție corectă în domeniu”, a transmis UER.
Uniunea precizează că Remus Pricopie, ministrul Educației, a anunțat recent că atâta timp cât este ministru, nu va da drumul la licitația pentru clasa a III-a, până nu sunt revăzute regulile.
UER îl acuză pe ministrul Educaţiei că, în loc să perfecționeze procedurile existente și să le pună în acord cu deciziile instanțelor care au obligat CNEE-ul și MEN-ul la transparență, predictibilitate și legalitate, el declară că „în acest moment, la ministerul Educației se lucrează la un material, respectiv o propunere către Guvern, fie vorbim despre o lege a manualelor - va fi un document nu foarte extins, dar în care să se precizeze foarte clar în ce condiții se face achiziția pentru manuale - fie vorbim de un capitol distinct la ordonanța de urgență privind achizițiile publice, pentru că sistemul actual nu este viabil”.
„Domnul Remus Pricopie vrea să fugă de propria răspundere și a instituției pe care o conduce privind greșelile din organizarea și desfășurarea licitației, printre care întârzierea cu peste şase luni a procedurilor de lucru, erorile flagrante de parcurs datorită precarității documentației, lipsa de profesionalism a comisiei și a evaluatorilor, netransparența și carențele dialogului cu producătorii de manuale”, a mai transmis UER.
UER propune Ministerului, ca soluţii, să se inspire din sistemul de evaluare și de achiziție al țărilor europene
Pentru găsirea unei soluții, specialiștii din minister ar putea să privească la sistemului de evaluare și de achiziție din țările europene. „Vor constata că, mai peste tot, nu ministerele Educației achiziționează manuale, ci școlile, de pe o piață liberă și concurențială, având la dispoziție o subvenție din partea statului și alte fonduri atrase pe plan local. Piata liberă și concurențială, cu protecție socială țintită, este singura soluție rezonabilă”, a mai transmis UER.