Informațiile greșite potrivit cărora țara noastră se învecinează cu Iugoslavia sau că România face eforturi să devină membră a UE sunt binecunoscute și vor deveni istorie!
Norocoșii care vor avea manuale noi, cu informații adecvate, sunt elevii din clasa a IV-a! La gimnaziu vor studia pe manuale adaptate noii programe. Generaţia lor va fi prima care va testa şi noile manuale pentru clasele a VI-a, a VII-a şi a VIII-a.
Școala îşi obligă elevii să înveţe din manuale pline de greşeli, vechi de aproape 20 de ani. De exemplu, în unele cărți, România se învecinează la sud-vest cu... Iugoslavia. Editurile recunosc că manualele nu mai corespund nevoilor pe care le au elevii de astăzi.
„Acele manuale au fost obiecte ale licitaţiilor din 1995 - 1998. (...) Este firesc ca ele să fie cu toate depăşite fizic, moral, să nu mai îndeplinească aşteptările acestui moment”, spune Anca Munteanu, redactor coordonator la o editură.
„E un soi de bovarism şcolar care se manifestă în momentul de faţă, în tot ceea ce înseamnă sistemul educaţional din România”, spune Robert Florea, psihopedagog CMBRAE.
Consiliul Naţional al Elevilor trage un semnal de alarmă şi sustine că 80% dintre şcolari sunt nemulţumiţi de materiile predate. Chiar dacă sunt încă în lumea jocurilor şi-a jucăriilor, copiii de clasa a II-a, de exemplu, sunt obligaţi să înveţe... multipli şi submultipli.
„Părinţii acuză că este o programă încărcată, care epuizează fizic. Copiii vin pur şi simplu dărâmaţi fizic acasă. Nu există o interacţiune. Copiii îşi doresc o interacţiune mai mare între profesori şi ei. Nu-şi doresc decât să nu fie folosiţi pe post de memorator”, explică Iulian Costache, președintele Federaţiei Părinţilor din Învăţământul Preuniversitar din România.
Reţeta educaţională pe care statul român o aplică în şcoli se regăseşte în statistici alarmante pentru România. Conform ultimei analize Eurostat, ponderea elevilor care au abandonat şcoala în ultimii trei ani, a crescut constant: 17,3% în anul 2013, 18,1% în anul 2014 şi 19,1% în anul 2015.
„Din păcate, trăim într-o lume profund incorectă pentru elevi, din punctul ăsta de vedere. Ar trebui ca ministerul să fie primul care îşi pune această problemă. Şi care nu lasă 20 de ani manualele să rămână pe piaţă”, spune Anca Munteanu.
„Copiii se duc la şcoală şi se întorc nefericiţi. Deci este clar că trebuie să umblăm la programă, trebuie adaptată cerinţelor actuale”, arată Iulian Costache.
Criticat din toate părţile, Ministerul Educației promite schimbarea învăţământului actual. După ce a avizat manuale noi pentru clasele I, a II-a şi a III-a în luna decembrie, se pregăteşte să încheie distribuirea manualelor noi pentru clasa a patra.
„La începutul anului, a avut loc licitaţia pentru manualele de clasa a IV-a. În această toamnă ele încep să fie pe băncile elevilor, unele urmând ca abia în cursul acestei săptămâni să fie comandate de către dascăli şi le vor primi elevii la începutul lunii decembrie. Înainte de a pleca în vacanţă”, a precizat Anca Munteanu.
Nou plan de învățământ pentru clasele gimnaziale
Concomitent cu finalizarea noilor manuale pentru ciclul primar, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei anunţă un nou plan de învăţământ pentru elevii claselor gimnaziale.
„Vorbim despre o abordare centrată pe competenţe ale elevului. În principiu, ne dorim un elev care să ştie să comunice, un elev care ştie să înveţe, un elev care îşi asumă anumite responsabilităţi în şcoală, în comunitate, în familie”, explică Magdalena Balica, director-adjunct la Institutul de Științe ale Educației.
„Manualul perfect este acel manual care îl face pe elev să vină cu plăcere la şcoală. Manualul perfect trebuie să fie adaptat zilelor noastre, un manual care să ajute elevul să interacţioneze cu profesorul mai mult şi nu folosit pe post de memorator”, subliniază Iulian Costache.
Manualele claselor gimnaziale vor intra în sistemul educaţional în etape. Primii care vor studia materiile noii metodologii vor fi elevii care intra în 2017 în clasa a V-a. Ulterior, an după an, tot ei vor fi primii care vor învăţa după manuale noi în clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a.
„Noile programe şcolare vor arăta cu totul diferit faţă de cele elaborate acum 17 ani”, potrivit Magdalenei Balica.
Manualele din învăţământul românesc continuă să bulverseze, deocamdată, elevi, părinţi şi dascăli, deopotrivă. Şcolarul clasei I învaţă, de exemplu, că orice număr adunat cu 84 are ca sumă finală... 45. Iar elevul care se pregăteşte să meargă la liceu, află din manualul de geografie că România nu este ţară membră a Uniunii Europene.