„De la ora 18 începând, veţi primi pe Internet fiecare în căsuţa poştală, din cinci în cinci minute, câte o problemă grilă”, așa primesc elevii Colegiului Naţional Emanuil Gojdu din Oradea vestea că vor da extemporal. Profesorul de fizică Valentin Cucer a pus la punct o metodă pentru a-i evalua online. Din biroul său, dascălul se conectează la internet şi trimite subiectele pe adresele de e-mail ale liceenilor. Evident, elevilor le-a plăcut din start noua metodă de examinare.
„Presiunea este mult mai mică, mă simt mult mai în largul meu pot să iau oricând o pauză, să mănânc, să beau apă, sunt mai relaxat. Nu stă nimeni cu ochii pe mine”, explică Vlad Gavra, elev la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu din Oradea.
„Scăpăm de stres de emoţii, suntem relaxaţi, rezolvăm problemele cu plăcere”, explică un alt elev, Horea Bîrlădeanu.
Iar de copiat nici nu se pune problema. Profesorul de fizică le permite elevilor să folosească orice sursă de inspiraţie.
„Nu mă interesează prea mult ca un copil să memoreze, legităţi formule, relaţii matematice. Mult mai important pentru formarea lui profesională este ca un copil să ştie să caute, să găsească şi să valorifice o informaţie”, explică Valentin Cucer.
Conducerea colegiului este la curent cu inovaţiile pedagogice ale profesorului de fizică şi încurajează folosirea verificărilor online şi la alte materii.
Întrebat la ce materii s-ar mai putea aplica o metodă similară de evaluare a cunoştinţelor elevilor, Gelu Serea, coordonator de proiecte şi programe la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu din Oradea, a răspuns că atât la disciplinele din profilul real cât şi la cele din profilul uman.
Deocamdată, examenul online nu este obligatoriu, dar la primul experiment au participat 70% dintre elevi. Cei care nu au fost testaţi pe internet vor primi note după metodele clasice.