Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat miercuri că scenariul cel mai probabil pentru începerea anului școlar din septembrie este sistemul hibrid, în care o parte dintre elevi vor merge la școală, iar alții vor învăța online, prin rotație. Numai că aproape jumătate dintre copiii din România nu au acces la o tabletă sau la un computer, deci nu pot participa la cursurile online, arată un studiu realizat de Organizația Salvați Copiii. Sunt cazuri în care elevii au ratat materia sau situații în care părinții s-au împrumutat pentru a cumpăra un telefon.
„Dacă porneam și microfonul, și camera, nu mai înțelegeam ce spunea profesorul, nici el nu înțelegea ce spuneam eu. Nu îmi plăcea, că nu aveam semnal la telefon. Totul mergea prost și am mai și lipsit de la unele ore. (De ce?) Pentru că mai am încă doi frățiori și foloseam același telefon, era foarte greu să ne împărțim”, povestește băiatul.
Asta a însemnat pentru un elev de clasa a VII-a din Iași școala online. A încercat să participe la cursuri de pe un telefon vechi al mamei.
Cât de tare ai fost supărat? îl întreabă reporterul.
„Pe o scară de la 1 la 10, ... 11!”, spune cu năduf băiatul.
„Am pierdut o oră de matematică”, își amintește el.
Te-ai întristat? este curios reporterul.
„Da, mărturisește hotărât băiatul, pentru că am spus că aș putea rămâne repetent și aveam o stare în care nimic nu mai avea sens și nu se mai putea întâmpla nimic”.
Nu este singurul care s-a confruntat cu probleme în această perioadă. Părinții unei fetițe din Iași aveau niște bani puși deoparte pentru reparații în casă. Au renunțat la acest plan și au cumpărat un telefon.
„Nu am vrut să rămân în urmă cu lecțiile, ci am vrut să fiu în pas cu toată lumea”, spune fata.
Aproape jumătate dintre copiii din România nu au acces la o tabletă sau la un computer, deci nu pot paticipa la lecțiile online, arată datele unui sondaj „Salvați Copiii”.
„Credem că numărul pe care Ministerul Educației Naționale l-a adus în fața opiniei publice, 250 de mii de copii care nu au tablete sau laptopuri, e mult mai mare. Acea cifră a fost obținută în urmă unei situații obținute din contacte online, dar ce facem cu cei care nu au avut posibilitatea să răspundă la întrebarea cdrelor didactice, dacă au sau nu cu ce să participe la educația online?” subliniază George Roman - director de programe la organizația „Salvați Copiii”.
Ce vor copiii? Jumătate dintre ei se declară plictisiți
În perioada în care au stat departe de școală și de colegii lor, copii au trăit tot felul de stări: 5 din 10 s-au plictisit, 32% au fost obosiți, iar 2 din 10 copii s-au simțit triști sau furioși.
„Este cel mai nepotrivit context pentru copii, ei au nevoie pentru dezvoltarea lor fizică și psihică de cât mai multe relații sociale. Școala nu e doar spațiu de învățare, ci și un spațiu unde ei învață să socializeze și unde își creează prietenii importante pentru dezvoltarea lor emoțională”, arată George Roman
Deși au rămas mai puțin de două luni până la deschiderea anului școlar, încă nu se știe cum se vor desfășura cursurile din toamnă. Sunt mai multe scenarii luate în calcul.
„Avem în vedere să reluăm cursurile în mod clasic, cum am făcut și până acum, însă cu respectarea strictă a măsurilor igienico-sanitare. Există un alt scenariu, hibrid, atunci când unii elevi vor fi în sala de clasă și ceilalți de acasă, urmând că aceștia să facă o rotație în săptămâna sau săptămânile următoare și în ultimul scenariu am prevazuit situația în care să învățăm online în continuare. Nu știm exact când anume putem să ne pronunțăm asupra acestor scenarii, ele sunt în lucru”, spunea marți, la Digi24, ministrul educației Monica Anisie.
Studiul făcut de Organizația „Salvați Copiii” arată și care este părerea elevilor în privința reluării cursurilor. 70% dintre ei vor să se asigure curățenia în școli , 40% cer programe mai simple.
- să se asigure curățenia în școli - 70,6%
- programe școlare mai simple - 40,7%
- elevii să fie consultați mai des - 29,6%
Ce vor părinții, ce spun experții
Părinții, la rândul lor, cer încheierea acestui suspans prelungit.
Andreea Ionescu, de la organizația „Părinții cer schimbare”: Ceea ce ar fi foarte necesar și urgent acum ar fi ca să se ia o decizie și să fim și noi, anunțați, pentru că părinții nu știu încotro s-o apuce. Sunt părinți care nu au cu cine să-și lase copiii, sunt elevi în alte orașe și au nevoie de cazare. În orice scenariu, lucrurile nu vor mai merge ca în trecut. Varianta aceasta de a roti copiii la școală, iar ceilalți să urmărească... cum să urmărească, ca la televizor? Aceasta nu este o școală online. Dacă stai să te uiți ca la televizor, nu consider că este școală.
Simona David Crisbășan, expert în educație: Cred că mai este destul până vom fi pregătiți. Deja sunt directori de școală care își pun această problemă, dar majoritatea așteaptă de la minister reglementări. Și părinții vor să știe. Este urgent să fie emise aceste reglementări-cadru. Noi, la Coaliția pentru educație, susținem această autonomie, descentralizare, la nivel local, dar cu respectarea acestor condiții-cadru, ca să numai avem situația din primăvară, când unele școli s-au mișcat foarte bine, iar altele nu au acționat în niciun fel, au fost pur și simplu înghețate de situația pandemiei.
Editor: Luana Păvălucă