Orar aglomerat, materii necorelate între ele şi neactualizate. Sunt probleme vechi ale învăţământului care rămân neschimbate, deşi de ani de zile Ministerul Educaţiei anunţă reformă în sistem.
Au fost publicate programe noi pentru gimnaziu, dar schimbările bune sunt prea puţine, spun specialiştii în educaţie. Mai mult, procesul este unul deja întârziat. Astfel că sunt mari şansele ca elevii care intră în toamnă în clasa a cincea să nu aibă nici anul acesta manualele noi pe bănci în prima zi de şcoală, fiind vorba despre aceeaşi generaţie care a avut acest nenoroc şi în ultimii ani.
Între ce vor copiii şi cum arată acum şcoala este în continuare o mare prăpastie. Activităţile care copiilor li se pare grozave sunt la fel de puţine în noile programe cadru pentru gimnaziu, publicate de Ministerul Educatiei. Specialistii în domeniu spun că materiile sunt la fel de neprietenoase şi, mai grav, tot necorelate între ele. Exemple concludente, matematica şi fizica.
Marian Staş, expert în educaţie: „Celebrul plan înclinat şi forţe care au nevoie de calcul vectorial sau aşa cum clasa a şasea cere reprezentare grafică şi care au nevoie de a înţelege conceptul de grafic ele nefiind introduse şi nefiind abordate consoistent la matematică”
Mai mult, profesorii sperau ca materiile să fie chiar unite, după modelul altor state europene.
Daniela Voinea, directoare Şcolii Sfinţii Voievozi: „Să lege chiar partea de uman de partea de real. Sau bucăţi de geografie cu bucăţi de istorie. Copiii sunt încântaţi să facă astfel de lucruri, mult mai încântaţi decât să mă duc eu profesor de matematică să fac doar matematică”.
Sunt totuşi şi unele schimbări pozitive, spun specialiştii.
Marian Staş: „Dezvoltare personală şi de educaţie socială Sunt două discipline care merg în tandem. Şi care îi invită pe copii să se uite la ei însişi şi să fie mai hotărâţi şi să ia decizii în ceea ce îi priveşte”.
Odată ce dezbaterea publică asupra noilor programe se va fi încheiat, un grup de experţi va începe să lucreze la noile manuale, pentru clasa a cincea.
Pavel Năstase, ministrul Educaţiei: „(Rep: Când vor fi finalizate exact?) Acestea vor reprezenta prioritatea nr I astfel încât aceste manuale să fie produse înainte de începerea şcolii. Pentru celelalte nu avem emoţii”.
Profesorii, părinţii şi specialiştii pot trimite ministerului propuneri de îmbunătăţire a programei până pe 13 februarie. Apoi, variantele finale ar urma să fie publicate până la sfârşitul lunii viitoare.