Au apărut şi primele nemulţumiri faţă de proiectul prezidenţial „România educată”. Un proiect plin de „banalităţi solemne”, „formulări vagi” şi concepte învechite. Sau „o colecţie de păreri”. Astfel cataloghează unul dintre foştii miniştri ai Educaţiei proiectul naţional lansat, săptămâna trecută, de preşedintele Klaus Iohannis. Critici şi completări vin şi din partea Societăţii de Ştiinţe Matematice.
Fostul ministru al Educaţiei, Mircea Miclea susţine într-un interviu că proiectul preşedintelui Klaus Iohannis nu conţine niciun element de noutate şi că în el se regăsesc idei vehiculate şi în alţi ani, aşa cum sunt tezele unice sau bacalaureatul diferenţiat.
„Să vii după patru ani de mandat cu teme de discuţie, nu cu soluţii strategice, e cam puţin. (...) România educată nu e nici măcar pură teorie, ci o colecţie de păreri, o doxologie”, a spus Miclea, pentru ziare.com.
Totodată, Mircea Miclea propune trei idei de la care, în opinia sa, ar putea începe reformarea reală a educaţiei. Fostul ministru propune publicarea online a unor lecţii realizate de profesori de elită şi o mai mare putere de decizie a şcolilor, astfel încât să-i poată concedia pe dascălii neperformanţi.
„Ar trebui filmate lecţiile celor mai buni profesori, de la toate disciplinele şi ciclurile de învăţământ şi puse pe o platformă online. Ar trebui ierarhizate toate programele de studii, de la toate universităţile. Ar trebui ca şcolile să aibă dreptul să angajeze şi să concedieze profesorii”, a adăugat Miclea.
Raportul lansat săptămâna trecută de preşedintele Klaus Iohannis este criticat şi de profesorul Radu Gologan.
„Pare o formă fără fond. Este foarte multă vorbărie, foarte multe generalităţi. Evident că au fost implicate foarte multe persoane în construcţia acestui raport şi, dintre ele, multe sunt autointitulate experţi în educaţie”, a declarat Radu Gologan.
Preşedintele Societăţii de Ştiinţe Matematice mai consideră că Executivul ar trebui sancţionat pentru că nu alocă Educaţiei, din bugetul naţional, procentul prevăzut în Constituţie.
Instituţia prezidenţială nu are rolul de a legifera, susţine liderul Federaţiei Sindicatelor din Educaţiei, Marius Nistor. „Este rolul clasei politice să folosească sau să nu folosească tot ceea ce s-a cules în aceşti doi ani, toată munca desfăşurată de mii de oameni în cadrul proiectului România educată”, spune Nistor.
Raportul va intra pentru trei luni în dezbatere publică. Forma finală va fi livrată guvernului.