Mamă: Vreau să se schimbă, să fie şi el descurcător. Vreau să învaţă carte, să nu fie ca noi, care mergem la magazin, nu ştim să cumpărăm, nu ştim ce preţ are.
Tată: Să învaţă carte, să aibă şi ei un viitor mai bun.
240.000 de elevi romi învaţă în şcolile din România, arată statisticile. Adică unul din zece copii. Nu toate şcolile au elevi romi, pentru că ei sunt repartizaţi împreună în anumite clase şi şcoli. Asta deşi un ordin de ministru din 2007 interzice fenomenul de segregare rasială. Aproape de centrul Bucureştiului, fosta şcoală 26 are în proporţie de 80% elevi romi. De-a lungul anilor, părinţii români şi-au mutat copiii de aici.
Julieta Mihăilescu, director școala gimnazială Maica Domnului: „Atunci când lucrezi cu copii romi trebuie să fii foarte bine pregătit. Eu am plecat la formare. Am aflat tot felul de cutume ale romilor, până când nu se sfințește locul spre exemplu mămica nu-și aduce copilul la școală. Noi suntem cheia. ”
Nu toţi copiii romi au în faţă dascăli pregătiţi să îi înţeleagă. În mediul rural, lucrurile diferă mult faţă de Capitală.
Dl. Mihai Neacșu, Director Executiv, Centrul Național de Cultură al Romilor: „Vorbim de o calitate redusă. Acolo avem profesori suplinitori sau necalificați. Sistemul educațional face uneori praf copilul rom. În școală nu învață nimic, nici măcar nu se predă limba romani și se intreabă el de unde e, ce e.”
Daniel Vasile, Președinte Agenția Naționala pentru Romi: „625 de şcoli, la nivel naţional, în care regăsim o populaţie semnificativă de elevi romi, nu au apă, canalizare, nu au toaletă.”
Un studiu de acum doi ani arată că mai bine de un sfert dintre copiii romi învaţă în şcoli în care există segregare rasială.
Adrian Curaj, ministrul Educaţiei : „Eu am făcut școala în Ferentari. Și sunt emoționat...a fost o experiență deosebită. Eu nu am simțit nicio clipă segregare, deși o treime din clase erau romi, da mi-a făcut plăcere să fiu alături de ei.”
Ministerul Educaţiei pregăteşte un pachet de măsuri pentru ca elevii romi să fie încadraţi în clase mixte, iar profesorii să fie pregătiţi să lucreze cu ei.
E nevoie însă şi de schimbarea mentalităţii.
„De ce ne dau romii în cap? Pentru că noi nu îi primim să înveţe carte şi ei nu ştiu să înveţe carte, nu vor putea munci niciodată.„