Școala online rămâne o pauză lungă de la educație, în special pentru copiii din familiile sărace. La Mironeasa, în judeţul Iaşi, 70% dintre elevi nu participă la lecţii. Primesc fişe cu teste pe care, în lipsa explicaţiilor, nu ştiu să le rezolve.
Cristina Botezatu, directorul școlii din Mironeasa: „Au fişe de la toate disciplinele. Au franceză, română, absolut toate disciplinele. Încercăm să le trecem numele, să le împărţim pe zone şi apoi să mergem cu îngrijitorul cu microbuzul şcolar să le distribuim.”
Pentru aproape două treimi din cei 700 de copii care învaţă la şcoala din Mironeasa şcoala online înseamnă un set de fişe cu explicaţii şi exerciţii pe care le primesc o dată pe săptămână.
Raluca, elevă în clasa a V-a: „Să fac şcoala online, nu ştiu. (Nu ai participat la nicio lecţie?) Nu!”
Din fericire, de acum încolo, Raluca se va putea conecta la orele online. Pentru că are note bune, profesorii au reuşit să facă rost pentru ea de un router de internet. Cu fişele primite o dată pe săptămână se descurca greu în lipsa unor explicaţii venite de la profesori.
Raluca: „Fac până rezolv. Dacă nu se poate, trec la următorul exerciţiu sau mă mai uit, îl citesc iar, calculez, văd cum.”
Irina Odăgeru, mama Ralucăi: „O afectează foarte mult. Stă câte odată supărată că nu înţelege. Încerc şi eu să-i mai explic, dar nu am cum să-i explic eu cum îi explică la şcoală.”
Din cauza veniturilor modeste, pentru mulți alți elevi din Mironeasa şcoala online va continua să existe doar cu numele.
Reporter: Fişele alea reuşesc să le completeze, să le ducă?
Părinte: Are băiatul o săptămână şi nu a reuşit să le facă.
Părinte: Noi nu avem bani pentru telefoane performante, avem bani abia să luăm mâncare la copii.
Reporter: Doar un copil din câţi participă la lecţii online?
Părinte: Din trei! Ea e la grădiniţă, ea e la a doua.
Reporter: N-ar putea toţi. Nu vă permiteţi să le luaţi la toţi telefoane.
Părinte: Nu, nu. Nu! Dar de unde, că şi aşa i-am dat telefonul meu fetiţei de 12 ani să înveţe.
Cu telefonul mamei Alina reuşeşte să se conecteze la lecţiile online. Participarea la lecţiile prin intermediul tehnicii la ea în clasă, ca în toată şcoala, e una redusă.
Alina, elevă în clasa a VI-a: „Nu prea mulţi, că unii nu au internet. Maxim 7 copii.”
Cristina Botezatu, directorul școlii din Mironeasa: „Chiar m-am întâlnit ieri cu doi copii şi-am luat fişele de la ei. M-am uitat puțin pe fişe şi i-am întrebat de ce nu am rezolvat şi au zis: doamna, dar n-am ştiut! Bun, dar uite, dacă te uitai mai atent găseai rezolvarea. Nu au răbdare, pentru că e drept, când îi duci unui copil un astfel de pachet odată deja spune: doamna, eu nu fac!”
În judeţul Iaşi 30.000 de copii, un sfert din populaţia şcolară, au anunţat încă din septembrie că nu au dispozitive pentru a se conecta la orele online.
Editor : G.C.