Universitatea din București și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj critică proiectul de modificare a Legii Educației potrivit căruia referirile la identitatea de gen vor fi interzise în școlile și universitățile din România.
Universitatea din București arată că acest proiect subminează autonomia universitară.
„Amendamentul de modificare a Legii Educației Naționale, aprobat ieri în Parlamentul României, contravine unor drepturi fundamentale garantate de Constituția României și de convențiile internaționale la care România este parte: libertatea de gândire și de conștiință, libertatea opiniilor și autonomia universitară. Textul de lege nu are fundamentare științifică și reprezintă un exemplu flagrant de interferență în educația și în exprimarea libere”, se arată într-un comunicat de presă.
„Principiile autonomiei universitare și al libertății academice, al respectării libertății de gândire și de conștiință, independenței față de ideologii, religii și doctrine politice, asumate prin Carta Universității, fundamentează cultura instituției noastre și nu vom abdica de la ele. Avem, totodată, misiunea de a le promova și în afara zidurilor universității.
Credem cu tărie că respectarea și cultivarea acestor libertăți fundamentale, promovarea adevărului științific, a libertății și a dreptății sociale se află, în mod negreșit, la fundația unei societăți libere”, se mai arată în comunicat.
Și UBB Cluj a reacționat după ce proiectul a trecut de Senat, care este cameră decizională, arătând că se pronunță „împotriva oricărui tip de intruziune politică sau ideologică asupra științei/mediului academic.”
„Am constatat cu stupefacție că într-un act legislativ adoptat de Parlamentul României se interzic în instituțiile de învățământ, deci și în universități, ‘activitățile în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași’”, se arată într-un comunicat al instituției.
„Dincolo de varietatea opțiunilor ideologice, din punctul nostru de vedere problema majoră în acest caz este că, prin formulările vagi ale legii, pe lângă punerea sub semnul întrebării a unor programe/cursuri/cercetări/specializări universitare deja existente, o teorie academică poate deveni interzisă prin lege! Dar o teorie academică se testează academic și supraviețuiește sau dispare în urma acestor teste derulate în condiții etice, nu altfel! Suntem încrezători că, în ceea ce privește varianta actuală a textului de lege, vorbim despre o scăpare care va fi corectată”, arată conducerea UBB.