Copilul de patru ani are autism şi a trecut printr-o comisie care le-a dat acordul părinţilor să-l dea la o şcoală normală. De la începutul anului merge la grădiniţă cu un însoţitor. După prima săptămână au apărut şi primele probleme. Părinţii celorlalţi copii spuneau că băiatul îşi agresează colegii. Mama copilului în schimb spune că nu e vorba de violenţă, ci de discriminare.
„În momentul în care mi s-au adus acuze că acest băieţel de 4 ani a lovit alţi copii, i-a îmbrâncit, le-a smuls jucării din mână atunci mă gândesc ce ar fi făcut însoţitorul, unde era el, eu am încredere in însoțitorul pe care l-am adus la grădiniță”, spune mama copilului.
Părinţii celorlalţi copii cer Inspectoratului şcolar transferarea băieţelului de 4 ani.
„Țipa, copiii erau speriaţi, ţineau mâinile la urechi. Nu ne convine copilul să fie speriat, să se trezească noaptea din somn, mami, mami, mi-e frică”, spune Ioana Manta, părinte.
„Este o anchetă în curs de desfăşurare la nivelul Inspectoratului Şcolar, au fost demersuri, etape în care s-a încercat aplanarea conflictului, găsirea celor mai bune soluţii în beneficiul copilului respectiv”, spune Ana Alexandru, directorul Grădiniţei cu Program Prelungit nr. 18.
Reprezentanţii asociaţiilor de profil spun că situaţia este frecvent întâlnită în şcolile şi grădiniţele din ţară.
„Sistemul de învăţământ din România nu este pregătit pentru a-i primi pe aceşti copii. Sunt și unele cadre didactice care doresc să nu se complice și să nu primească în clasa lor astfel de copii”, spune Carmen Ghercă, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Copii şi Adulţi cu Autism.
Mama copilului a depus şi ea o plângere la Inspectoratul şcolar. În plus, a sesizat şi Consiliul pentru Combaterea Discriminării.
„Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării are posibilitatea să aplice amenzi contravenţionale. Dacă discriminarea vizează o persoană în mod individual, limita de amendă este de 1000 de lei minim şi 3000 de lei maxim”, spune Asztalos Csaba Ferenc, preşedintele Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării.
În România sunt 7.000 de oameni diagnosticaţi cu autism. Statul plăteşte pensii speciale pentru ei şi însoţitori, dar ONG-urile spun că mai sunt încă multe lucruri de făcut pentru integrarea lor în sistemul de educaţie românesc.
„În judeţul Iaşi sunt 126 de şcoli integratoare, adică şcoli care integrează copii cu nevoi speciale. Doar 29 de şcoli beneficiază de serviciile unui profesor de sprijin şi sunt 76 de consilieri şcolari”, spune Manuela Vlasie, directorul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Iaşi.
Organizaţiile neguvernamentale luptă să obţină înfiinţarea unor clase speciale în şcolile normale.