Ministerul Educaţiei a anunţat că a fost elaborat manualul Istoria recentă a României care prezintă o imagine complexă a societăţii româneşti din a doua jumătate a secolului XX şi din primele decenii ale secolului XXI. „Manualul reconstituie şi aduce în memoria prezentului trecutul apropiat, acele evenimente, fapte şi fenomene politice, socio-economice şi culturale contemporane, care în mod obişnuit nu se studiază la şcoală decât după multe generaţii”, se arată într-un comunicat al instituţiei.
De asemenea, Ministerul Educaţiei precizează că manualul dedicat istoriei recente a României se doreşte o sincronizare cu schimbările produse în predarea şi învăţarea istoriei în multe state ale Uniunii Europene, care au adoptat un astfel de instrument cu mulţi ani înaintea ţării noastre.
„Autorii îşi doresc să deschidă, atât pentru elevi, cât şi pentru părinţii lor „o fereastră către trecut, fără ură şi fără părtinire, fără furie sau resemnare” (dr. Marius Oprea, istoric, cercetător IICCMER). Manualul îşi propune să ilustreze evenimente şi date istorice, să le explice din perspectiva unui model teoretic, a proiectului de ţară pentru ca elevii să poată cunoaşte şi înţelege istoria comunismului românesc prin analiză şi comparare, pentru a-şi forma propriile imagini şi reprezentări despre trecutul recent al societăţii româneşti”, se mai arată în comunicat.
În cuprinsul manualului coordonat de prof. dr. Constantin Hlihor, se regăsesc 4 capitole, fiecare însumând 23 de lecţii şi 14 studii de caz: Spre regimul monolit (1944 - 1947), autor prof. dr. Liviu Lazăr; România - Republică Populară (1948 - 1965), autor prof. dr. Elvira Rotundu România 1965 - 1989. Epoca Lui Nicolae Ceauşescu, autor prof. Mihai Manea; România 1989 - 2007. Noi orizonturi, autor prof. dr. Constantin Hlihor.
Programa cursului Istoria Recentă a României face parte din oferta de cursuri opţionale propusă elevilor şi profesorilor de istorie de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, în cadrul curriculum-ului la decizia şcolii.
Programa este un răspuns la prevederile cuprinse în Legea Educaţiei Naţionale cu privire la idealul educaţional şi la finalităţile educaţiei în învăţământul preuniversitar din România.
Cursul Istoria Recentă a României îşi propune un demers complementar cursului general de istorie din ciclul superior al liceului, precum şi cursului opţional „O istorie a comunismului din România”. El se adresează elevilor din clasa a XI-a sau a XII-a şi este proiectat pentru a fi studiat într-un singur an şcolar.