Exclusiv De ce riscă armata română viețile scafandrilor trimiși să distrugă minele din Marea Neagră? „E soluția cea mai riscantă”

Mihnea Lazăr Data actualizării: Data publicării:
scafandru langa mina gasita in marea neagra
Scafandri militari români în apropierea unei mine în Marea Neagră, imagine de arhivă. Foto: Facebook / Forțele Navale Române

Trimiterea de scafandri pentru distrugerea minelor marine reprezintă ultima soluție - și cea mai riscantă - pe care forțele navale ale unui stat o pot lua pentru neutralizarea unor astfel de arme. De la începutul războiului din Ucraina, scafandrii români au distrus deja cinci mine în zona de responsabilitate a Forțelor Navele Române. Aceeași metodă a fost folosită și luni, după o explozie produsă la digul de la Costinești, provocată cel mai probabil de o astfel de mină: o echipă de scafandri a fost trimisă în zonă, cu o navă a Gărzii de Coastă, pentru a verifica dacă în apă mai există și alte mine. Practic, Forțele Navale apelează la scafandri deoarece nu dispun de nave moderne specializate în vânarea și distrugerea minelor marine, după cum a precizat pentru digi24.ro, Sandu-Valentin Mateiu, comandor în rezervă al marinei române.

„Echipa de scafandri e ultima modalitate de deminare, pentru că riști viața omului. Noi o folosim pe aceasta pentru că alte mijloace sunt dificile”, a explicat Sandu Valentin

Ce alte mijloace mai există pentru distrugerea unei mine?

O variantă o reprezintă trimiterea unui dragor, navă specializată în îndepărtatea sau distrugerea minelor.

„Dragorul are un mare dezavantaj: el tractează o dragă (plasă). Există riscul să se lovească de mine”, a spus comandorul în rezervă al Marinei Române.

Un astfel de incident s-a întâmplat chiar anul trecut, când un dragor maritim al Forțelor Navale Române a fost avariat chiar de către mina pe care trebuia să o neutralizeze.

„O altă variantă e vânătorul de mine”, a precizat Sandu-Valentin Mateiu. „Aceasta e o navă modernă care exact asta face: vânează mine. Are un sonar foarte puternic, care permite detectarea, localizarea și identificarea minei. Apoi se trimite un ROV - Remote Operating Vehicle - ori o dronă maritimă care, cu propriii senzori, identifică și clasifică mina. Apoi vii cu un pachet de trotil, îl plasezi cu ROV-ul lângă mină și o detonezi”.

„Ultima modalitate e cea în care trimiți scafandri, ca ultimă soluție. Noi apelăm din start la această ultimă rațiune, trimitem scafandri. Curajoși, remarcabili, dar riscant”

În urmă cu exact un an, scafandrii militari au distrus „manual” o astfel de mină marină care plutea în derivă în largul coastei de la Eforie.

scafandru mina eforie - fb mapn
Scafandrii militari români au neutralizat o mină găsită în largul coastelor stațiunii Eforie, duminică, 31 iulie 2022 Foto: Forțele Navale Române

Scafandrii militari au constatat cu acea ocazie că era vorba despre o mină marină de tip YAM, care reprezenta un pericol pentru navigația în siguranță, în apele teritoriale românești. „Au transportat mina într-un raion de siguranță și au distrus-o prin explozie”, a precizat Ministerul Apărării Naționale.

În prezent, flota României nu dispune de vânătoare de mine, nave foarte scumpe.

„Mai există metode de deminare în care folosești un elicopter care tractează o dragă, o metodă folosită de americani”, a adăugat comandorul în rezervă al marinei militare române.

O soluție pentru flota militară a României ar fi donarea din partea SUA a unor nave LCS, din seria Independent și Freedom. Aceste nave dispun la bord de module interșanjabile și pot dispune astfel inclusiv de un modul specializat pentru deminări.

uss independence 2
Navă LCS din dotarea US Navy. Foto: U.S. Navy / Naval Air Crewman 2nd Class Nicholas Kontodiakos

„Dacă ar exista o donație de la americani, le-am putea lua de la gura strâmtorilor, le-am pune pavilion românesc și problema s-a rezolvat, că suntem țară riverană și nu suntem implicați în conflict. Le-ar ușura foarte mult munca marinarilor noștri”, a spus Sandu-Valentin Mateiu.

Conform Convenţiei de la Montreux din 1936, Turcia deţine controlul asupra strâmtorilor Bosfor şi Dardanele, care fac legătura între Marea Mediterană şi Marea Neagră şi poate limita traversarea vaselor de război în timp de conflict sau dacă este ameninţată.

„În momentul de față, România este prima în linie. Nu Polonia, nu balticii - ei sunt pe uscat. La noi, războiul a ajuns într-o formă foarte concretă: s-a riscat viața cetățenilor români la Costinești”

De unde vin, mai exact, minele și cum apar ele în apropierea litoralului românesc?

„Minele marine au apărut în Marea Neagră după începutul războiului ruso-ucrainean. Ambele părți au folosit câmpurile de mine pentru a interzice. E o vorbă: o mină este un dispozitiv tehnic, un câmp de mine este o armă mortală. Au folosit câmpurile de mine atât pentru a apăra, în scopuri defensive, dar și pentru a bloca traficul inamicului”, a explicat Sandu-Valentin Mateiu.

„Cele mai multe mine din Marea Neagră sunt de producție sovietică. De aici, apare o problemă: după ce rușii au capturat Crimeea, au capturat și depozitele de mine sovietice ale ucrainenilor. În clipa de față, dacă apare o mină, este greu de spus din ce câmp de mine provine”

Astfel, un câmp de mine este considerat cel mai bun instrument pentru interzicerea accesului pe mare și reprezintă o soluție ideală pentru un război hibrid.

„Minele de astăzi, parcă prea au apărut dintr-o dată. Mina e cel mai bun element pentru războiul hibrid. O lansezi și nu-ți asumi nimic - sunt mine sovietice. Mina e pericolul cel mai mare pentru traficul comercial. Un armator nu mai riscă să-și trimită nava într-o zonă în care au apărut mine. De aceea, nu exclud posibilitatea ca aceste mine să fi fost lansate de către un purtător - submarin sau navă rusească - în proximitatea noastră. Această ipoteză nu poate fi exclusă”.

O navă militară rusă a deschis focul duminică în Marea Neagră asupra unei nave-cargo sub pavilionul insulelor Palau, care se îndrepta către portul ucrainean Izmail, de pe brațul Chilia al Dunării, a anunţat Ministerul rus al apărării.

Alte mine pot apărea „accidental”.

„Aceste mine, de cele mai multe ori, sunt mine ancorate. Datorită condițiilor marine, vântului, furtunii, ele sunt smulse și pleacă în derivă, nu mai sunt controlabile. Aceste mine în derivă sunt o armă teribilă: ele sunt periculoase pentru toți: pentru cel care a plantat-o, pentru inamic, pentru navele neutre”, a spus comandorul Mateiu. „Minele sunt purtate de curenții marini, iar traseele lor sunt dificil de interpretat. Curenții sunt o problemă în sine: la adâncime are o anumită viteză și direcție, la suprafață intervine și vântul. Sunt curenți și curenți. Există curenți care vin dinspre Nord spre Sud, predominanți la anumite adâncimi. La suprafață direcția e influențată de viteza vântului”.

De câte tipuri sunt minele marine. Ce fel de mine sunt cele care au ajuns în apropierea României

„Pot fi mine de contact. Pot fi mine magnetice, care urmăresc anomalia magnetică, pentru că o navă are un câmp magnetic propriu. Există mine acustice, care se duc după zgomotul produs de propulsorul navei, sau chiar mine-torpilă: ea stă pe fundul apei și când o navă trece pe deasupra ei, în funcție de amprenta acustică, lansează pur și simplu o torpilă, iar torpila poate merge și se poate orienta chiar și după siajul navei. Are un senzor care realizează că valul respectiv e un val de siaj și se duce către navă.

Ce mine au fost cele descoperite în largul coastelor României?

„În cazul nostru, au fost mine simple, de contact. Minele au niște dispozitive - marinarii le zic țâțe - contacte proeminente care intră în contact cu nava, cum a fost cazul de acum (de la Costinești), foarte probabil o mină de contact. În momentul contactului, se sparge o fiolă chimică, se închide un circuit și declanșează explozia”, a spus comandorul Mateiu.

O explozie puternică a avut loc luni în zona digului din fața Hotelului Forum din Costinești. Din primele date, ar fi vorba despre o mină marină. Echipele de intervenție sunt în alertă, mai ales că ar fi depistat o a doua mină.

COSTINESTI_EXPLOZIE_000_INQUAM_Photos_Costin_Dinca
O explozie puternică a avut loc în zona digului din fața Hotelului Forum din Costinești. FOTO: Inquam Photos/ Costin Dincă

Un puitor de mine şi un elicopter Puma Naval au fost trimise luni după-amiază pentru a verifica zona litoralului, de la Constanţa şi până la Mangalia. De asemenea, scafandri OED au cercetat cu o navă a Gărzi de Coastă incidentul de la Costineşti, acolo unde luni dimineaţă s-a produs o explozia în zona unui dig, deflagraţia fiind cauzată cel mai probabil de o mină marină.

„Şeful Statului Major al Forţelor Navale, viceamiral Mihai Panait, a dispus măsuri de întărire a cercetării. Aşadar, puitorul de mine şi plase, începând cu ora 13, va realiza un marş de cercetare şi de inspecţie a apelor din zona litoralului, de la Constanţa şi până la Mangalia. Nava se află în prezent în dispozitivul fix de pe mare din faţa Comandamentului Flotei şi urmează să se deplaseze până la Mangalia pentru a inspecta zona maritimă din responsabilitate din proximitatea litoralului. Totodată, începând cu ora 14, un elicopter Puma Naval al Flotilei 56 Fregate va inspecta aerian spaţiul maritim din proximitatea litoralului”, a declarat luni purtătorul de cuvânt al Forţelor Navale, Corneliu Pavel.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri