ASF taie comisionul pe contribuție la Pilonul II de pensii și introduce un comision unic
Mai mult de un sfert din tot câștigul fondurilor private de pensii (Pilonul II) s-a dus în comisioanele administraților privați, care au încasat, de la înființarea sistemului, în 2008, și până la finalului lui 2021, aproape 3,3 miliarde de lei, sub formă de comision. Aceste cifre au atras atenția Autorității de Supraveghere Financiară care a conceput o Ordonanță de Urgență, adoptată de Guvern săptămâna trecută, pentru a tăia aceste câștiguri. De asemenea, a fost introdus un comision unic.
O estimare arată că până la finalul anului 2022 totalul comisioanelor percepute de către administratori va reprezenta aproape o treime din câștigul net raportat până acum.
Până acum, cifrele arată că anul 2022 o să fie cel mai slab din istoria sistemului de pensii private, din punct de vedere al randamentelor. Acest an, în cel mai optimist scenariu, se va încheia la un nivel similar cu cel de anul trecut. Acest lucru va aduce o pierdere de peste 16%.
În cei 14 ani de existență a sistemului de pensii private, românii au contribuit în total cu 76,2 miliarde de lei. Iar în acest timp randamentul obținut de administratori din plasamente a fost de sub 12,6 miliarde de lei.
Pentru a elimina pierderile și a crește randamentul, dar și pentru a crește performanța administratorilor, ASF a reglementat lucrurile prin intermediul OUG adoptată recent de Guvern. De exemplu, câștigul celor șapte administratori de pensii era format din două comisioane, unul aplicat pe contribuție și unul pe activul net. Acum, comisionul aplicat direct pe contribuție a fost eliminat.
Mai mult, ASF a redus de la 0,5% la 0,2% comisionul aplicat pe activul net.
De asemena, ASF lansează o încercare de stimulare a performanței și introduce un nou tip de comision. Acesta este aplicat tot pe activ, dar diferențiat în funcție de randamente. Mai exact, 0,02% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este sub nivelul ratei inflaţiei; 0,03% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la un punct procentual peste rata inflaţiei; 0,04% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 2 puncte procentuale peste rata inflaţiei; 0,05% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 3 puncte procentuale peste rata inflaţiei, 0,06% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 4 puncte procentuale peste rata inflaţiei; 0,07% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este peste 4 puncte procentuale peste rata inflaţiei.
Guvernul a adoptat săptămâna trecută Ordonanţa de urgenţă pentru modificarea unor acte normative în domeniul pensiilor private, care aduce modificări importante legii privind fondurile de pensii administrate privat.
"Într-un moment critic în care constatăm creșterea riscului de piață cauzat de o volatilitate ridicată pe piețele financiare din Uniunea Europeană, marcate de deteriorarea echilibrelor macroeconomice generate de conflictul armat din Ucraina și de impactul pandemiei Covid-19, A.S.F. se concentrează pe misiunea sa de a supraveghea cu atenție evoluția pieței pensiilor private, de a înțelege și evalua corect riscurile nu numai la adresa investitorilor și participanților la fondurile de pensii private, dar și la adresa stabilității financiare la nivelul economiei naționale. Măsurile de reformare a legislației din domeniul sistemului pensiilor private sporesc capacitatea de supraveghere a Autorității, astfel încât activitatea fondurilor de pensii private să se desfășoare în condiţii de maximă siguranţă pentru participanţi.
Totodată, prin actualizarea cadrului de reglementare în domeniul pensiilor private, vom impune o mai mare responsabilizare a administratorilor în ceea ce privește activitatea acestora, modificările fiind aduse pentru a asigura o protecție suplimentară a activelor fondurilor de pensii private, în beneficiul participanților la aceste fonduri”, a declarat Nicu Marcu, preşedintele ASF, într-un comunicat transmis de instituție.
Șeful ASF a mai explicat că noile modificări ale legii vor permite Autorităţii să controleze şi să impună "administrarea corectă a fondurilor de pensii private".
"Vulnerabilitățile anumitor tipuri de investiții, combinate cu interconexiunea cu alte părți ale sectorului financiar, au impus o consolidare a sistemului de reglementare și supraveghere, tocmai pentru a spori reziliența și gestionarea cât mai atentă a riscului de lichiditate pentru fondurile care activează pe piața pensiilor private din România.
Autoritatea acționează cu fermitate pentru a-și adapta acțiunile la provocările care apar într-o lume financiară volatilă, astfel încât prin deciziile asumate să protejăm cât mai bine participanții la fondurile de pensii private, să controlăm, să impunem respectarea legilor și să sprijinim dezvoltarea și administrarea corectă a fondurilor de pensii private atât în interesul participanților la aceste fonduri, dar și în interesul dezvoltării economiei autohtone. Fondurile de pensii private trebuie să joace un rol semnificativ și să devină un real motor financiar de dezvoltare a economiei naționale", a mai precizat Nicu Marcu, preşedintele ASF.
Pentru întărirea cadrului de reglementare primar din sistemul pensiilor private în ceea ce privește guvernanța corporativă, cadrul investițional, regimul sancționatoriu etc. au fost avute în vedere o serie de modificări ale reglementărilor menționate, care prevăd:
- stabilirea unor principii privind regulile de investire și privind modul de evaluare a activelor fondurilor și responsabilitatea administratorilor;
- stabilirea obligației administratorului de a deține permanent un nivel adecvat de lichiditate, a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin 6 luni;
- introducerea unor prevederi privind cerințele pentru persoanele cu funcții-cheie și a unor prevederi exprese privind autorizarea acestor persoane; stabilirea atribuțiilor directorilor de investiții din cadrul administratorilor;
- stabilirea obligațiilor consiliului de a defini şi supraveghea implementarea mecanismelor de guvernanță care asigură gestionarea eficientă şi prudentă a unei organizații, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul organizației şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei
- segregarea atribuțiilor și responsabilităților diferitelor structuri de conducere, supraveghere și control, după caz, astfel încât să fie evitate eventualele conflicte de interes și să fie acordată autoritatea și independența necesară funcțiilor de control;
- stabilirea unui comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităților principale și a celor secundare/conexe;
- completarea cerințelor de raportare și transparență;
- stabilirea dreptului participanților și al beneficiarilor de a cere plata activului personal net sau a pensiei private ca fiind imprescriptibil;
- introducerea posibilității ca, în cazul declanșării procedurii de administrare specială, A.S.F. să poată desemna Fondul de Garantare a Drepturilor din Sistemul Pensii Private drept administrator special, în condițiile stabilite prin reglementări, pentru asigurarea unui nivel suplimentar de siguranță a sistemului de pensii private în cazul în care niciun alt administrator nu îndeplinește cerințele legale în acest sens;
- completarea și clarificarea regimului sancționatoriu
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News