Alina Cojocaru, pentru NYT: Sunt tristă pentru viitorul baletului din România

Data actualizării: Data publicării:
alina cojocaru si iohan kobborg

Lumea baletului, se află, fără îndoială, într-o perioadă dificilă, chiar și în spatele scenei. (Un exemplu extrem este atacul, din 2013, cu acid asupra directorului artistic al Teatrului Balșoi din Rusia). Opera din București a fost scena unor conflicte, în primăvara lui 2016,  între dirijorii Vlad Conta și Tiberiu Soare, numiți, pe rând, la conducerea instituției, și balerinul Johan Kobborg, care avea atribuții de coordonare a Companiei de balet. Tensiunile s-au accentuat, ducând la un vid de putere la ONB și la demisia ministrului Culturii. Alina Cojocaru și Johan Kobborg au fost prinși în acest scandal.

alina cojocaru si iohan kobborg

Alina Cojocaru și Johan Kobborg reprezintă unul dintre cele mai puternice cupluri ale baletului din ultimii douăzeci de ani. Ei se află la New York în această perioadă, interpretând piesa „Marguerite și Armand”, în coregrafia lui Sir Frederick Ashton, inspirată din romanul lui Alexandre Dumas, „Dama cu camelii”, potrivit New York Times.

Alina Cojocaru, una dintre cele mai apreciate balerine la nivel mondial, a părăsit Royal Ballet, în iunie 2013, alăturându-se English National Ballet. A revenit pe scena Operei Naționale București în decembrie 2014, când a dansat în premiera națională a baletului „La Sylphide”, în coregrafia lui Johan Kobborg. Acest capitol nu a durat mult, iar în urma conflictului din primăvara acestui an, cei doi au rupt legătura cu Opera Națională a României.

Înaintea unei repetiții, Alina Cojocaru și Johan Kobborg au vorbit pe scurt cu The New York Times despre conflictul recent din România și despre planurile lor.

Care este relația voastră cu Opera Națională din București?

J. Kobborg: Niciuna. Sunt un agent liber, pe jumătate pensionat. De fapt, poți să spun că aștept, pentru că ultimul lucru pe care l-am auzit în întâlnirile din iulie a fost că managementul urma să mă contacteze pentru o propunere. Dar văd că au angajat deja pe altcineva (italianul Renato Zanella). Prin urmare, cred că asta e tot.

Cum a început problema ?

J. Kobborg: Într-o vineri din aprilie, directorul general, George Călin, a fost dat afară. Apoi, luni, un director interimar, Tiberiu-Ionuț Soare, a ocupat postul, iar marți, el a șters numele meu de pe site. Nu poți să forțezi pe nimeni să te placă sau să te aprecieze. Așa că într-un fel, amândoi suntem ok cu situația.

A. Cojocaru: Eu nu sunt sigură că sunt ok. Ei nu au crezut că cineva ar putea fi acolo pentru a contribui la o dezvoltare, nu au crezut că noi eram acolo să-i ajutăm.

De ce credeți că ați fost alungați din companie?

A. Cojocaru: Am fost prinși la mijlocul unei lupte pentru putere între managementul dinainte și noul management al operei.

J. Kobborg: Din aprilie s-au schimbat patru directori. Trei dintre ei au fost dați afară, la fel și ministrul Culturii. Unele persoane nu au dorit să renunțe la noi, unele persoane au crezut că ei pot să facă totul să meargă.

Au fost proteste?

A. Cojocaru: Dansatorii au decis să spună că nu este în regulă ceea ce se întâmplă și au decis să iasă în stradă ca să-și arate susținerea. Alți contra protestatari strigau „ plecați afară din țară”.

Care sunt o parte dintre schimbările pe care le-ați instituit în companie?

 J. Kobborg: Când am venit eu, orarul săptămânal era scris de mână doar în România. Una dintre primele schimbări a fost să avem programul săptămânal printat în română și în engleză. De asemenea, am organizat audiții și am angajat aproape 40 de străini, incluzând români care trăiesc în afara țării.

Am adăugat clasamente precum solist, principal, etc. Și am pregătit noi piese de balet, incluzând „Concerto DSCH” a lui Alexei Ratmansky, „Theme and Variations” a lui George Balanchine și „In the Middle, Somewhat Elevated” a lui William Forsythe.

Care sunt planurile voastre pe mai departe?

J. Kobborg: Câteodată viața ți se arată într-un mod foarte puternic încât ai nevoie de un timeout. Am nevoie de o perioadă departe de balet. Nu sunt nerăbdător să încep ceva nou.

A. Cojocaru: Sunt membră a English National Ballet și invitată la Baletul din Hamburg. Acestea sunt cele două companii pentru care lucrez.

Ce te-a marcat personal cel mai mult în urma acestor evenimente?

A. Cojocaru: Încă nu pot să cred că liderii țării mele au permis să se ajungă aici. Sunt tristă pentru viitorul baletului din România. Ar putea dura zece ani până când va depăși această situație, dar voi continua să lupt pentru țara mea.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Meteorologii anunță o lună ianuarie cum n-a mai fost în România. Vreme neobișnuită și temperaturi ciudate
Digi FM
Kevin Costner, vacanță în Aspen alături de fiica sa adolescentă. Actorul este tatăl a șapte copii
Pro FM
Soția lui Kanye West, într-o pelerină transparentă de ploaie, cu nimic pe dedesubt. El, cu mască pe față...
Film Now
I-a arătat imagini nud și i-a vorbit despre dependența lui de pornografie. Blake Lively l-a dat în judecată...
Adevarul
De când va fi fabricată Dacia Spring în Europa: va duce la o scădere masivă a costurilor
Newsweek
Ultimele vești de la Casa de Pensii despre indexarea pensiilor în ianuarie: Va veni direct majorată
Digi FM
Controversă după momentul Aurei Șova cu Marius Manole, din finala Vocea României 2024: "Respectul faţă de...
Digi World
O vedetă TikTok a murit la doar 19 ani din cauza unei boli foarte rare care afectează doar câteva sute de...
Digi Animal World
Cum arată câinele care valorează un milion de euro. A fost conceput și născut în România: „A câștigat toate...
Film Now
O dragoste ca a lor e rară. Julia Roberts, fotografie plină de tandrețe alături de soțul ei și declarație...
UTV
Andreea Balan si George Burcea, impreuna la serbarea fiicei lor, Ella. Au lasat in urma certurile pentru...