România are mult de lucru până să ajungă la o flotă aeriană militară demnă de secolul nostru. Faimoasele avioane MiG 21, concepute în anii 50 în Uniunea Sovietică, vor zbura alături de aparate F16 americane.
„Avionul Mig 21 Lancer are capabilităţi să se înscrie într-o asemenea acţiune. Iar personalul navigant este pregătit pentru astfel de acţiuni”, spune Constantin Croitoru, fost şef al Statului Major al Forţelor Aeriene și fost pilot de vânătoare.
La Baza Aeriană 71, de la Câmpia Turzii, sunt o parte dintre piloţii români de elită, specialiști în MiG-ul 21 Lancer.
„Ne facem treaba cât putem de bine, suntem aici permanent. Avionul ăsta a ajuns în baza noastră în urmă cu zece ani de zile, în 26 ianuarie 2001. Iar de atunci pot să spun că am executat toată gama de misiuni posibile”, spune Cosmin Cosma, căpitan-comandor, pilot de vânătoare.
În timpul comunismului, românii exersau alături de piloţii din ţările-satelit ale Moscovei. Astăzi, zboară alături de foştii inamici, aliaţii NATO. Duminică, aflaţi poveştile unor piloţi de MiG care au trecut prin situaţii incredibile.
Ioan Vereş, comandor, fost pilot de vânătoare: „M-am catapultat!(...) Mi-a fost frică enormă! O frică de asta morbidă”.
Ilie Botea, comandor, fost pilot de vânătoare: „Cupola a explodat! Practic! S-a spart. S-a făcut bucăţi”.
La 25 de ani de la Revoluţia din 1989, aviaţia română trece prin o serie de schimbari majore. Resursa de zbor pentru o parte din Mig-uri va expira în următorii ani. Piloţii vor trece, treptat, la avioane F16 americane, cumpărate la mâna a doua, din Portugalia. Duminică, de la 22.30, aflaţi dintr-un reportaj „Din interior” ce spun piloţii despre asta, dar şi cum este viaţa la manşa unui avion supersonic.