La Zărneşti, un oraş situat la aproape 30 de kilometri de Braşov, s-au fabricat în perioada comunismului, printre focoase şi grenade, Mobre şi Pegas-uri.
„Montai o bicicletă şi ieşea o puşcă. Cam aşa era povestea”, spune Gheorghe Radu, şeful secţiei de montare a bicicletelor.
La 26 de ani de la Revoluţie, pe poarta uzinei mai ies doar produse militare, direct pentru export.
„Fabrica arată cam ca mine. Eu încă merg în baston. Dar bicicletele şi motoretele nu mai merg deloc”, spune Doru Opincă, proiectant Mobra.
Bicicletele şi motoretele erau o industrie ce aducea fabricii, înainte de '89, încasări de aproape 20 de milioane de dolari, în fiecare an. Erau produse, în medie 150.000 de biciclete şi 7.000 de motorete.
Chiar şi aşa, la câţiva ani de la Revoluţie, rând pe rând, liniile de fabricaţie au fost închise. Motivul invocat: fabrica nu primea comezi.
„Marketingul de vânzare a lăsat de dorit. În ţară se ştia că fabrica e desfiinţată”, mai spune Gheorghe Radu.
După căderea regimului comunist, mai multe firme străine ar fi fost interesate să investească în uzină şi să foloseasca mărcile Pegas şi Mobra.
„Imediat după Revoluţie, în '90, în primăvară-vară am fost chemaţi la Bucureşti, să stăm de vorbă cu nişte străini. Ne-am dus la Ministerul Comerţului Interior am stat ce am stat de vorbă. Venise ataşatul comercial de la ambasada Japoniei şi cu unii, cred că erau de la fabrică de la Honda. Tema a fost aşa: vor să facă motorete Honda în România”, povestește Doru Opincă, proiectant Mobra.
Compania, controlată în prezent de RomArm, principalul producător şi exportator direct de produse militare din România, a refuzat rând pe rând toate propunerile primite.
Cum a ajuns o industrie profitabilă să fie trasă pe linie moartă aflaţi dintr-un nou episod marca România furată, marţi, în Jurnalul de Seară, de la ora 21:00.