Bitdefender: 500 de milioane de oameni au cumpărat un produs românesc
La Digi24 a debutat o nouă campanie care îşi doreşte să vă arate o parte frumoasă a României. Este despre oameni cu iniţiative şi idei, pasionaţi de ceea ce fac, iar rezultatul muncii lor duce la dezvoltarea ţării. România are o clasă de antreprenori care au reuşit dincolo de zgomotul de fond din societate. Nu sunt anonimi, dar nici persoane publice. Dar în urma efortului lor, România avansat mai mult decât de pe urma unei generaţii de politicieni. „Romania FFW”, „România pe repede înainte“ este noul proiect Digi24. Prima poveste este cea a produsului care este cea mai răspândită marcă românească din lume şi a omului care l-a construit. Bitdefender şi Florin Talpeş.
Sergiu Voicu, reporter Digi24: Dischetele, sau floppy-discurile, erau în anii '90 singurul suport portabil pentru informaţii dintr-un calculator în altul. Ele sunt şi motivul pentru care s-a înfinţat una dintre cele mai de succes firme din România.
Florin Talpeş, director general Bitdefender: Ni s-a întâmplat de vreo două ori să fim cărăuşi de viruşi. Eram infectaţi şi transmiteam viruşii clienţilor noştri şi viruşii se manifestau la clienţi. Ei au ajuns să ne reproşeze nouă că îi infectăm, noi având atunci o reputaţie excelentă, tehnic vorbind. Noi eram experţi în IT şi noi îi infectam.
Dischetele goale puteau să aibă deja viruşi. După ce a pățit-o, Florin Talpeș a conceput primul său soft de protecție a programelor de calculator pe care le vindea ca proaspăt antreprenor.
Florin Tapleş, director general Bitdefender: Când a venit ideea ca această protecţie poate fi vândută, fructificată? Când prietenii noştri au văzut că noi ne putem proteja şi ei nu, atunci am descoperit că nu este numai nevoia noastră.
Antivirusul era un auxiliar la munca de bază, dezvoltarea de programe. O muncă începuta chiar din 1990. Soţii Talpeș, matematicieni de profesie, au înființat o companie de dezvoltat programe de calculator, Softwin. Angajaţi au fost chiar colegii de la Institutul de Tehnică de Calcul, unde lucra atunci Florin Talpeş. Primul punct de lucru, sufrageria familiei. Primul computer a venit de la un client, în schimbul serviciilor primite.
Abonându-te la Newsletter primești sinteza celor mai bune informații, articole și interviuri exclusive publicate de digi24.ro
Florin Talpeş, director general Bitdefender: Investiţia iniţiala a fost într-un stat birocratic, care era atunci România. Trebuia să mergi tu, la fel ca azi, la diverse instituţii pentru avize şi stampile şi acolo trebuia să mergi cu pachetul de Kent sau altceva, o cutie de ciocoloată, iar asta costa. Altfel, era un timp incredibil de lung. Capitalul iniţiat a fost de 300 dolari, echivalent în lei, care ne-au fost investiţi. A fost un investitor care a investit în copii lui, tatăl soţiei mele.
Primul contract a venit din Franţa, unde un producător de jocuri avea de câteva luni probleme cu programul pe care îl dezvolta şi nu reuşea să avanseze. Firma franceza i-a dat termen două săptămâni echipei lui Florin Talpeş să găseasca o soluţie.
Florin Talpeş, director general Bitdefender: În două zile eram la ei cu soluţia, ceea ce i-a surprins. Primul contract. Pentru noi erau valori incredibile. Eu aveam salariul, la institut, de 100 de dolari. Să câştigi un contract de câteva mii, sau 10.000 de franci francezi, cum era atunci, era ceva fabulos.
România se transforma. Și limbajul suporta tranziția la noile vremuri. În locul vechii formule de tehnica de calcul veneau expresii precum tehnologia informației sau software. Iar într-o Românie care importa bunuri de larg consum de calitate îndoilnica erau antreprenori care exportau inteligența. Vindeau produse imateriale, chiar daca informația de pe ele putea fi masurata și în kile.
A doua parte a anilor '90 aduce era internetului și cu ea vine și nevoia de securitate informatica. Micul program făcut de Softwin pentru a se proteja devine un produs în sine. La început a purtat numele de Antivirus Expert, mai apoi, abreviat, AVX.
Sofwin introduce o premiera - actualizarea automată, fără intrevenția utlizatorului. Astăzi este văzută ca normală pentru industrie, dar în anul 2000 era ceva revoluționar, un model copiat mai apoi și de concurență.
În 2001 se produce o schimbare de identitate și atunci apare Bitdefender. E o modificare de nume de voie, pentru că produsul nu mai este doar un antivirus, ci o soluție complexă de securitate. Şi o schimbare de nevoie, din cauza unei conflict pe numele AVX în Statele Unite, cu o companie de electronice.
Florin Talpeo, director general Bitdefender: Când am început să ne ocupăm de pieţele din afară aveam experienţă zero. Prima experienţă neplăcută, lecţie, am avut-o cu un partener american care a început să vândă pe piaţa americă dar nu ne-am ales cu nici un dolar. E ceea ce astăzi s-ar numi ţeapă... Mare. Un milion de dolari. E mai bine să primeşti lecţiile grele la început decât la sfârşit.
Iar una dintre lecții a fost că un produs, oricât de bun, nu se vinde singur. Este nevoie de oameni de marketing.
Mihaela Păun, director de marketing şi vânzări: Din 2002, sunt de ceva ani în companie. Eu sunt printre primii 5 angajaţi din departamentul marketing şi vânzări.
Sergiu Voicu, reporter Digi24: Compania cu doar 30 de angajaţi la început îşi vindea softul în România şi Franţa. Acum, după 16 ani, are 1.200 de angajaţi, este prezentă în 150 de ţări şi are 500 de milioane de clienţi.
Asta înseamnă că 7% dintre locuitorii planetei au un program de securitate creat de IT-iştii de la Bitdefender. Cea mai importantă piață este cea din Statele Unite, unde se fac aproape jumătate din vânzări. Pe locurile următoare se află Franţa, Germania, Canada, Marea Britanie şi Australia. Anul trecut a fost extinsă activitatea cu echipe proprii în Italia şi urmează dezvoltare în Suedia.
Mihaela Păun, director de marketing şi vânzări: Se vede cum au evoluat cutiile, acum sunt din ce în ce mai mici, iar de fapt cutiile sunt pe cale de dispariţie. Pentru că retailul începe să scadă de la an la an iar distribuţia rămâne tot mai mult pe online.
Florin Talpeş, director general Bitdefender: Anul trecut a fost sub 2% din tot ce facem vândut în România. Dar România este o piaţă mică.
Dar cu toate că pentru companie este o piață de desfacere mică, jumătate din computerele și dispozitivele mobile de la noi, care au un antivirus, sunt protejate de o soluție Bidefender. În urma cu zece ani. Bitdefender s-a separat și a devenit o entitate de sine stătătoare. O entitate globală.
Sergiu Voicu, reporter Digi24: Jonas, Ai o poveste foarte interesantă, pentru că tu nu eşti din România. De unde eşti, şi de ce ai venit aici?
Jonas Selkala, senior product manager la Bitdefender: Sunt din Finlanda şi am venit aici acum doi ani şi jumătate, să lucrez pentru Bitdefender.
Sergiu Voicu, reporter Digi24: Şi înainte de Bitdefender?
Jonas Selkala, senior product manager la Bitdefender: Înainte am lucrat pentru Nokia 15 ani. Mi-am dorit să lucrez în străinătate şi am vrut să îmi mut activitatea către securitate cibernetică.
În România, Bitfender are centre în București, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași. Încearca sa fie în pas cu lumea și chiar sa-i anticipeze direcția pentru a oferi soluții la problemele de securitate ale zilei de mâine sau poimâine. Viitorul aduce internetul lucrurilor, casele inteligente și mașinile autonome. Transformările prin care trece, mai ales în industria auto, integrarea inteligenției artificiale sunt o oportunitate uriașa.
Tudor Berariu, specialist Bitdefender: Munca în echipă este cea mai importantă în cazul nostru. Cu toţii avem un background teoretic promiţător, însă în momentul în care vrei să împingi lucrurile înainte şi ai tot felul de idei, ai nevoie de ceilalţi să te ajute să le mai ridici sau să te ducă pe calea cea bună. Ideile bune ies din conversaţii, din discuţile pe care le avem şi mai rar din a sta singur sub lampa ta, cu foaia ta, cu pixul tău, pe barba ta.
Mihaela Păun, director de marketing şi vânzări: Chiar în Bitdefender, la începuturi, îmi aduc aminte, în momentul în care venea un virus nou, se dădea alerta pe etaj şi atunci toţi mergeam la calculatoare, de la omul tehnic la cel comercial, încercam să îl traducem şi să îl punem pe site.
Florin Talpeş, director general Bitdefender: Jumătate din echipa Bitdefender este în cercetare-dezvoltare iar un sfert din sumele alocate pentru cercetare-dezvoltare sunt pentru proiectele cu potenţial revoluţionar, cu risc foarte mare să nu iasă, dar dacă ies pot schimba lumea securităţii.
Doar în ultimii trei ani, specialiştii români de la Bitdefender au înregistrat 42 de brevete pentru tehnologiile-pilon, dintr-un total de 72 recunoscute pânâ în prezent. Iar alte câteva zeci de brevete se afla în curs de examinare.
Liviu Arsene, expert în securitate: Este vorba de capacitatea de a crea tehnologii de securitate capabile să identifice în mod automat şi nesupravegheat ameninţări noi, pe care nu le-am mai întâlnit până în momentul de faţă. Toţi cei care au brevetat aceste patente sunt specialişti români.
Cătălin Coşoi este unul dintre ei. A creat aproape 10% din patentele companiei pentru care lucrează.
Cătălin Coşoi, chief security strategist: Era o plăcere să faci asta, nu cerea nimeni să faci asta, pur şi simplu te apucai şi îţi dădeai seama că nu ai mai mâncat de ieri de la prânz. Asta a însemnat weekenduri, nopţi, nu doar 8 ore la birou. Pe LinkedIn am trecute două obiective, Premiul Nobel si nemurirea. Să începem cu Premiul Nobel.
Iar acești oameni nu mai sunt doar IT-iști care scriu coduri și dezvoltă soluții informatice.
Cătălin Coşoi, chief security strategist: Am început să colaborăm strâns cu poliţiile. Interpolul, Europolul, FBI. Bine, securizăm clientul, dar dacă nu se ia nimeni de cei care fac problemele, o să avem o siguranţă a jobului pe viitor dar problema în sine rămâne nerezolvată. Sunt consultant pe probleme de ciber la Europol. Şi la Interpol, dar acolo e echipa ceva mai mare. Zona asta de investigaţii sună aşa, că ai fi ca un James Bond, dar e cam aşa.
Sergiu Voicu, reporter Digi24: Specialiştii din România sunt cei mai buni?
Jonas Selkala, senior product manager la Bitdefender: Da, categoric. Este părerea mea categorică. Sunt mulţi oameni foarte buni, sunt nişte superstaruri în acest domeniu. Sunt mândru să lucrez cu aceşti oameni, pentru că au cunoştiinţe foarte bune şi lucrează, ca echipe, cu oameni foarte inteligenţi.
Bitdefender este cel mai mare producător de software din România.
Mihaela Păun, director de marketing şi vânzări: Îmi aduc aminte de când am pornit, când mergem la Tevi, mergeam cu trenul. Până la Viena şi apoi la Hanovra, cu trenul. Eram vreo 10 persoane şi până acolo jucam mimă, cărţi... Acum, când ne aducem aminte, parcă trăim într-o poveste.
Din 2013, compania a crescut, în medie, cu 30% pe an, iar pentru 2017 estimează un plus de peste 40%.
Florin Talpe, director general Bitdefender: Suntem o companie care contrazice modelul - cu cât eşti o companie mai mică, atunci creşti mai repede. Noi suntem genul de companie de creştere mare cu cât devenim mai mari. Avem o creştere de câteva ori peste media creşterii mondiale.
În urma cu o lună, Bitdefender a facut cea mai importantă achiziție de când există: a preluat Profil Technology din Franța, o companie cu care a colaborat și prin intermediul căreia se va putea extinde puternic în segmentul de produse pentru corporații.
Lui Florin Talpeș, omul care nici măcar nu are mașină și merge cu taxiul, îi place să vorbească despre dezvoltare şi mai puțin despre bani. Cifre pentru întregul grup de firme nu au fost făcute publice. Însă Bitdefender SRL, compania înregistrată în România, arată venituri de 387 milioane de lei şi 57,6 milioane de lei profit în 2015. Însă 2015 fața de 2014 arată că cifra de afaceri a urcat cu 54%, iar profitul net cu 252%.
Sergiu Voicu, reporter Digi24: La varianta listării pe bursă v-aţi gândit?
Florin Talpeş, director general Bitdefender: Tot timpul ne-am gândit, dar nu am făcut nici un plan în sensul ăsta. Avem ca vis să ieşim pe bursă în 2018, 2019, dar nu avem un plan concret.
Mai concretă pare a fi ideea de a vinde direct un pachet minoritar către un investitor, posibil chiar în acest an. De fapt ar fi o repetare a unui pas similar făcut în urmă cu zece ani, când familia Talpeș a cedat, pentru 7 milioane de dolari, mai puțin de 7% din Bitdefender. Atunci, compania era evaluată la 100 de milioane de dolari. După un deceniu de creștere accelerată și un plan ambițios în viitor, la o eventuală listare, Bidefender poate ajunge în categoria unicorn a companiilor evaluate la un miliard de dolari atunci când ajung pe bursă.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News