Oficialii americani au precizat că numărul vehiculelor chinezești de pe drumurile din SUA este redus, însă au declarat că administrația vrea să ia măsuri proactive ca să consolideze securitatea națională, scrie New York Times. Administrația Biden a anunțat, luni, o decizie de interzicere a software-ului și hardware-ului dezvoltat de chinezi în automobilele autonome și cele conectate la internet din SUA, invocând motive de securitate națională.
Administrația Biden și-a exprimat îngrijorări serioase cu privire la colectarea de date de către companiile chineze despre șoferii americani și infrastructură prin intermediul vehiculelor, precum și cu privire la potențiala manipulare străină a vehiculelor conectate la internet și la sistemele de navigație. Casa Albă a ordonat o anchetă asupra potențialelor pericole în februarie.
Acțiunea are scopul declarat de a împiedica agențiile chineze de informații să monitorizeze mișcările americanilor sau să utilizeze sistemele electronice ale vehiculelor ca o cale de acces la rețeaua electrică a SUA și la alte infrastructuri critice.
Inițiativa radicală ar interzice efectiv intrarea pe piața americană a majorității automobilelor chinezești. Totodată, reglementarea planificată de administrația Biden ar obliga producătorii americani și alți producători majori de automobile să elimine în următorii ani software-ul și hardware-ul chinezesc din vehiculele care circulă în Statele Unite.
Măsura urmează aceeași logică care a dus la interzicerea echipamentelor de telecomunicații Huawei și la investigațiile privind macaralele fabricate în China, care operează în porturile americane, scrie New York Times.
Decizia vine și în contextul măsurilor protecționiste luate de SUA în fața competiției din China, Joe Biden declarând că astfel de măsuri au și rolul de a ține locurile de muncă în America.
Interdicțiile ar împiedica printre altele testarea mașinilor care se conduc singure pe drumurile din SUA de către producătorii auto chinezi și s-ar extinde la software-ul și hardware-ul vehiculelor produse de alți adversari străini ai SUA, inclusiv Rusia.
Măsura reprezintă o escaladare semnificativă a restricțiilor Statelor Unite privind vehiculele, software-ul și componentele chineze. La începutul acestei luni, administrația Biden a avizat creșteri de taxe vamale serioase pentru importurile chineze, inclusiv o taxă de 100% pentru vehiculele electrice.
În Statele Unite sunt importate relativ puține automobile sau camioane ușoare fabricate în China.
Limitarea exporturilor de vehicule chinezești către SUA, criticată de China
Ambasada Chinei la Washington a criticat luna trecută acțiunea planificată de limitare a exporturilor de vehicule chinezești către Statele Unite, notează Reuters.
„China îndeamnă Statele Unite să respecte cu seriozitate principiile pieței și regulile comerțului internațional și să creeze condiții de concurență echitabile pentru companiile din toate țările. China își va apăra cu fermitate drepturile și interesele legitime”, a precizat ambasada.
Propunerea prevede ca interzicerea software-ului să intre în vigoare în anul de fabricație 2027, în timp ce interzicerea hardware-ului ar intra în vigoare în anul de fabricație 2030 sau în ianuarie 2029.
Normele vor fi aplicate tuturor vehiculelor rutiere, cu excepția vehiculelor agricole sau miniere care nu sunt utilizate pe drumurile publice.
Alianța pentru inovație în domeniul automobilelor, un grup care reprezintă principalii producători de automobile, inclusiv General Motors, Toyota, Volkswagen și Hyundai, a avertizat că schimbarea hardware-ului și a software-ului va necesita timp.
Grupul a menționat că hardware-ul și software-ul vehiculelor conectate este dezvoltat în întreaga lume, inclusiv în China, dar nu a putut detalia în ce măsură componentele fabricate în China sunt răspândite în modelele americane.
Editor : Ana Petrescu