În domeniul alimentar, ciocolata condimentează profiturile. O spune David Alb, un tânăr manager care a înțeles că pe piața dulciurilor se cere calitate, nu doar cantitate. ”În business-ul nostru, ciocolata ocupa un rol foarte important. Numărul clienților a crescut. Secretul business-ului este să folosești produse de cea mai bună calitate și să lucrezi artizanal. Lumea trece de la produsele industriale la produsele artizanale. Acesta este secretul nostru”, spune David Alb, manager.
În Timișoara, ciocolatierii au înregistrat profituri cu 50% mai mari în perioada sărbătorilor, tocmai pentru că s-au adaptat cerințelor pieței. Marie Carels a lăsat pianul pentru praline și tablete de ciocolată. A fost un artist de succes în Belgia, însă a ales Timișoara ca să-și deschidă o afacere cu ciocolată. Practic, nu a abandonat niciodată arta.
”Am dat drumul la ciocolată în 2012. Deci am rămas în domeniul de artă, este și deosebit, e dulce, se sculptează, deci are multe calități”, afirmă Marie Carels.
Ciocolata are multe calități, dar și potențial economic. ”Este o afacere care crește. Avem acum colaboratori în Slatina, bineînțeles București, Craiova, Piatra Neamț și Drobeta-Turnu Severin, au venit la noi, deci se extinde”, spune Marie Carels.
La fel ca mai toate afacerile cu ciocolată din Timișoara, vânzările în luna decembrie au fost de cinci ori mai mari.
”În perioada sărbătorilor, într-adevăr, cresc de trei ori, chiar acum de Crăciun am avut un profit destul de bun. De trei ori mai mare decât într-o lună normală, dar față de anul trecut e mult mai mult. Chiar de cinci ori. Anul trecut a fost în jur de 3.000 de lei. Și anul acesta aproape 9.000 de lei”, precizează Ramona Stăniș, comerciant. Și asta într-o singură lună.
Și dacă unii comercianți și-au cucerit clienții cu eleganța clasică a ciocolatei, alții au mizat pe ingredientele inedite: ”Românii au început să vadă că ciocolata se poate mânca nu doar cu lapte, ci și cu multe altele. Cu piper, cu leuștean, văd și în afară și văd și aici”.
Cifra de afaceri a proprietarilor acestei ciocolaterii a crescut de la an la an. Dacă în 2012, unul dintre magazinele din Timișoara înregistra o cifră de afaceri de 71.000 de lei, în anul 2013 aceasta a ajuns la 115.000 de lei. În plus, într-o singură lună au avut și încasări de 60.000 de lei.
”N-am avut foarte mari așteptări nici noi de la început, însă pe parcurs am văzut că au evoluat și putem să spunem că, în comparație cu 5 decembrie 2012, în 5 decembrie 2014 au fost creșteri mari, de aproximativ 5 ori față de anii precedenți”, ne-a declarat Ana Maria Dana, reprezentanta unei ciocolaterii.
Sub formă de cadouri sau vândute la gramaj, prețul delicateselor începe de la 6 lei - cutia - și urcă până la 200 de lei, preț care nu pare să îi sperie pe românii cu dare de mână.
Reporter: Corina Sfia
Operator: Adrian Ionescu
Editor web: Călin Țenche