Navetiști deasupra norilor. Avionul nu mai e un moft, ci o necesitate. Cum se economisesc timp şi bani

Data publicării:
avion prima

Ca în ”Up in the air” (2009), regizor Jason Reitman: ”20 de minute până la îmbarcare spre o lume binecuvântată. “O plăcere să vă revăd, domnule Binham.” Anul trecut am zburat 322 de zile”.

 
Scenariul este acelaşi şi în viaţa reală pentru Cătălin Olteanu, directorul unei firme de logistică, cel care de câţiva ani face naveta cu avionul de la Timişoara spre Franţa, Polonia şi Cehia: ”Era filmul acela ”Up in the air”, cu Clooney. Vezi imediat bagajul făcut ca să intre la avion, totul este împachetat încât să nu-l dai la cală. Să nu, Doamne ferește, să ți-l piardă prin vreun aeroport sau pe la vreun schimb de avioane să ajungi la ședință și trei zile să umbli în aceleași haine”.

La fel ca în tren sau autocar, cei care urcă săptămânal în avion ajung să se cunoască. "Ne ştim după figură, ne salutăm, suntem ca o mare familie", spune Cătălin Olteanu.

Şi membrii echipajului de zbor îi recunosc deja pe navetişti: Ați început deja să cunoașteți pasagerii? ”Da, după cinci ani, cam da, ne mărturisește Liana Pintea, însoţitor de zbor. Totul este destul de familiar”.

 
„Suntem familiarizaţi pentru că zburăm de aici de multe ori într-o lună, așa că este ca și casa noastră”, afirmă pilotul Peter Vastbleki.

 
Paolo Magagnotti este un alt adept al deplasărilor cu avionul. Vine încă din 2005, din Italia, să le predea studenţilor de la Universitatea de Vest din Timişoara: „Acum câteva zile am fost în Georgia și apoi în Luxemburg, Bruxelles, acum două zile în București, pentru că astăzi să călătoreşti cu avionul e ca și cum ai lua un taxi. După ce am descoperit Timișoara, mi-a plăcut foarte mult orașul, oamenii și îmi place să predau la Universitate”.

Fie că vin pentru propriile afaceri, trimişi de corporaţiile la care lucrează sau din plăcere, cei care aleg să se deplaseze cu avionul o fac tocmai pentru că nu-şi permit să piardă zile întregi pe drum.

”Englezii spun că time is money. În primul și în primul rând cu avionul fac maxim două ore cu tot cu check in cu așteptare, două ore jumătate Timișoara - București, de exemplu. Deci, câștig o gramadă de timp pe care îl pot folosi în alte scopuri. Timp care se transformă în bani”, sunt cuvintele lui Cătălin Olteanu.

 
Iar diferenţele sunt substanţiale. Pentru o deplasare dus-întors Timişoara - Bucureşti, cu maşina, cu o noapte de odihnă la hotel, costul total este de 770 de lei, iar distanţa se parcurge în aproximativ șapte ore. Aceeaşi călătorie, dar cu avionul, durează de șase ori mai puţin. În plus, şi costul e mai mic cu 20 de lei.

 
Dacă ne referim la deplasări externe, de la Timişoara la Paris, de exemplu, cei peste 1.700 de km îi parcurgem cu maşina în mai bine de 16 ore şi avem nevoie de o noapte de cazare la hotel. Aşa că totul ne costă cel puţin 2.000 de lei. Cu avionul, însă, cheltuim doar 630 de lei şi ajungem la destinaţie în doar 2 ore şi jumătate.

Ca urmare a creşterii volumului de trafic, conducerea aeroportului intenţionează ca, din vara acestui an, să crească numărul de zboruri către Paris, Valencia, Milano, Londra și Dortmund.

Şi tot o dovadă că timpul înseamnă bani, iar deplasările cu avionul sunt mult mai practice, este şi numărul mare al pasagerilor care au trecut prin porţile aeroportului ”Traian Vuia” din Timișoara în anul 2013 - peste 750.000.

reporter: Corina Sfia
operator: George Ştefăniţă
editor web: Călin Țenche

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri