Valentin Luca este arhitect și, de aici, pasiunea pentru lucrurile vechi. Mașina pe care o conduce a fost realizată în Belgia în urma unei comenzi speciale a statului român. Avea să devină unul dintre cele trei autovehicule folosite de Alexandru Drăghici, ministrul Securității Statului din perioada comunistă.
La comanda specială a Securității Române, geamurile din spate au fost proiectate antiglonț. Asta pentru că mașina i-a plimbat pe foştii lideri URSS, Hrușciov și Brejnev, în timpul vizitelor în România. Nicolae Ceaușescu n-a făcut excepție.
"Atrage privirile și nu doar a trecătorilor, chiar și a Poliției. Eu mă bucur că pot să smulg de pe buzele oamenilor un mic zâmbet", afirmă Valentin Luca. El a cumpărat vehiculul cu 2.000 de euro, dar a mai investit alte 10.000 de euro în recondiționare.
Tot o istorie pe patru roţi ţine parcată în garaj şi Cosmin Goian. Un Buick din 1939 care a fost folosit ca mașină de Poliție în Chicago înainte de începerea celui de-al Doilea Război Mondial. Un far și claxonul mașinii mai amintesc încă de urmăririle nocturne ale gangsterilor americani.
"Dacă îmi doresc așa o recompensă într-o zi în care am timp liber. încerc, mai ales dacă vremea de afară îmi permite, să o pornesc și fac cu ea câțiva kilometri", ne spune Cosmin Goian.
Nicolae Strugariu ocupă şi el un loc pe lista colecţionarilor de maşini vechi. În curtea timişoreanului găseşti modele de autoturisme fabricate în perioada interbelică pentru românii cu bani. Un Wanderer din 1938, de exemplu, este acum condus de Nicolae Strugariu: „Asta e o mașină cabrio, care se ridică, se rabatează normal".
Iar un alt model Wanderer de lux, produs în serie limitată, de doar 52 de exemplare în toată lumea, așteaptă să fie restaurat. Piesele necesare recondiționării costă peste 10.000 de euro. „O mașină din asta se întreține foarte greu fiindcă nici piese nu găsești, iar întreținerea e costisitoare", ne mărturisește Nicolae Strugariu.
O altă piesă din colecţia bănăţeanului este un Fiat Topolino, un vehicul care are 46 de ani vechime, dar încă mai funcţionează. Iar motorul și sistemul de aerisire sunt originale: „Aici e un fel de aerisire care se punea ca un fel de climă cum era pe timpul ăla. Dincoace are o plasă ca să nu intre muștele în interior".
Un lucru este cert: de fiecare dată când pornesc motorul mașinii, colecționarii timișoreni încep o călătorie în timp.
reporter: Maria Rohnean
operator: D. Șosdean / G. Ștefăniță
editor web: Călin Țenche