Atât europenii cât și românii vor ca darul de Sărbători să arate că persoana care l-a ales s-a interesat și știe cu adevărat care sunt dorințele celui care îl primește. Iar dacă alegerea făcută mai reușește să și surprindă, cu atât mai bine.
Doar că acest lucru nu se întâmplă întodeauna. Întrebați dacă au primit cadouri inutile, 40% dintre români au răspuns afirmativ, arată un studiu recent. Puțini vor însă să o și recunoască și aleg să aprecieze gestul, chiar dacă obiectul primit va fi lasat într-un dulap sau va fi dăruit mai departe: - Vi s-a întâmplat vreodată să primiți un cadou care să nu vă folosească sau să nu vă placă? ”Da, mi s-a întâmplat. De obicei, nu primesc produse personale, ci pentru casă sau familie. Mi-ar plăcea mai mult personale. Le păstrez așa cum sunt, spun mulțumesc frumos și asta e”, ”Da, mi s-a întâmplat, dar am găsit utilizarea, l-am dat mai departe”, - Ce anume? ”Nu știu. Cărți”, ”Nu mi s-a întâmplat. Întotdeauna persoanele care mi-au făcut un cadou știau ce-mi place”, ”Nu contează, orice cadou e bine primit, nu contează importanța lui sau valoarea lui”.
Dacă ar fi împărțite pe categorii de vârstă, dintre persoanele nemulțumite de cadourile primite, majoritatea sunt tineri, care au până în 30 de ani, unde procentul ajunge la 40%. Cu zece procente mai puțini sunt românii peste 50 de ani, iar sondajul mai arată că aproape jumatate dintre femeile din România spun ca sunt victimele unor cadouri neinspirate. Tocmai de aceea, magazinele vin cu soluții.
”Cei care nu au posibilitatea să găsească ceva util pentru persoana apropiată, pot cumpăra un gift, card sau un card cadou, pe care pot depune o anumită sumă de bani, de la 100 la 4.000 de lei, în cazul magazinelor noastre. Poată să vină oricând în decurs de un an, la noi în magazin să îl folosească pe ce dorește el”, spune Cristian Andraș, brand manager magazin electrocasnice.
Indiferent de darul primit, psihologii ne sfătuiesc să apreciem efortul pe care persoana îl depune atunci când achiziționează un cadou. ”Când suntem singuri, putem să încercăm să schimbăm noi cadoul respectiv sau să facem orice altceva cu el, pentru că persoana respectivă va fi rănită dacă afirmăm chiar că nu ne place”, precizează Adriana Dodea – psiholog.
Studiul a fost realizat la începutul acestei luni, în rândul angajaților a peste 200 de companii.
Reporteri: Raluca Popa, Maria Rohnean
Operator: Viorel Jiva, Mihai Pop
Editor web: Călin Țenche