Într-un sistem medical măcinat de subfinațare și de exodul medicilor în străinătate, americanii ne oferă, totuși, soluții.
"În centru să fie pacientul, să primească servicii de calitate şi să nu mai fie nevoit să plece în altă ţară pentru tratament", susţine Adrian Dreana, organizatorul trainingului.
"Sunt multe frustrări, multe lucruri pe care nu le putem face, multe tehnologii la care nu avem acces, multe neîmpliniri profesionale, cred că acestea sunt cele mai importante lasând la o parte politica şi finanţarea", crede Dragoş Daviţoiu, medic primar chirurg la Spitalul Universitar Bucureşti.
Sunt lucruri care nu pot fi rezolvate de azi pe mâine, iar soluţiile nu stau în preluarea de modele străine. Putem însă "importa" modalităţi de lucru şi concepte pentru a creşte calitatea actului medical.
"Noi facem tot ce putem ca pacientul să fie în centrul îngrijirii şi atenţiei noastre. Asta e numărul unu. Numărul doi: să recompensăm, să "valorificăm" oamenii după contribuţia lor", atrage atenţia David Brown, vicepreşedinte unei organizaţii nonguvernamentale axate pe sănătate.
"Ar trebui să existe motivarea şi, evident, remuneraţia este o motivaţie pentru oameni", insistă Brad Board, profesor la Pacific Institute din SUA.
Specialiştii americani au vizitat şi câteva spitale din judeţul Bihor pentru a vedea realitatea sistemului sanitar din România şi pentru a identifica conceptele de management care se pot aplica acestuia.