Reprezentanţii Inspectoratului de Stat în Construcţii susţin în denunţ că lucrările de reabilitare ale DN76 ar fi trebuit autorizate. Asta pentru că pe lângă reciclarea în situ a drumului şi aşezarea unui strat subţire de bitum a fost introdus şi un strat de legătură cu o grosime de şase - opt centimetri. Doar primele două soluţii sunt acceptate fără un aviz de construcţie şi sunt considerate lucrări de întreţinere.
"Prin introducerea stratului BAD 20 după reciclarea îmbrăcăminţii existente şi înainte de aplicarea şlamului bituminos, lucrările proiectate de D.R.D.P. Cluj depăşesc cadrul unor lucrări de întreţinere. (...) lucrările în speţă se pot executa numai în baza unei autorizaţii de construire", se arată în denunţul Inspectoratului în Construcţii depus la Parchetul Oradea.
Şeful Direcţiei Regionale de Drumuri Cluj se apără şi spune că instituţia nu a făcut altceva decât să respecte soluţia aleasă de conducătorii CNADNR.
"Noi am respectat soluţia tehnică, nu am ce să comentez. Chiar mă bucur că s-a făcut această plângere penală. Inspecţia de Stat în Construcţii să îşi facă treaba ei, noi ne-o facem pe a noastră", a declarat Eugen Cecan, şeful Direcţiei Regionale de Drumuri Cluj.
Lucrările de refacerea a asfaltului de pe DN76 între Oradea şi Răbăgani prin reciclare au început la sfârşitul lunii septembrie, după ce cei aproximativ 50 de kilometri de drum au fost împărţiţi pe trei tronsoane. Lucrările au fost terminate la timp, astfel că la mijlocul lunii decembrie reprezentanţii CNADNR anunţau încheierea primei etape a refacerii drumului.
"Am reușit să aducem la o portanță normală drumul, urmează etapa a doua care va fi demarată licitația probabil în cursul lunii ianuarie în care se vor face toate lucrările de consolidări lărgirile în curbe, stratul de uzură ca proiectul să poată fi închis", anunţa Eugen Cecan pe 14 decembrie 2015.
"Am discutat cu mai mulţi constructori care ne-au confirmat că această soluţie tehnică a reciclării asfaltului, folosită şi în alte ţări, presupune o fundaţie solidă. Ceea ce nu e cazul la drumul naţional 76, ceea ce ridică mari semne de întrebare privind rezistenţa în timp a acestui strat asfaltic", transmite Anca Deac, reporter Digi24 Oradea.
Un alt semn de întrebare este uşurinţa cu care CNADNR a renunţat la fondurile europene pentru reabilitarea acestui drum. În loc să folosească fondurile de 37 de milioane de euro pentru reabilitarea acestui tronson, compania de drumuri a preferat să cheltuie zece milioane de euro din fonduri proprii.
Cornel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor: "Cred că schimbarea soluției și renunțarea la proiectul lui a fost o mare eroare. Cel puțin pe mine mă doare faptul că eu știu cum s-au făcut rost de acest bani europeni nerambursabili. A fost o gafă, o eroare formidabilă inclusiv renunțarea la acești bani europeni."
Şoferii se bucură deocamdată că pot circula pe un drum care a fost un adevărat coşmar pentru ei, mai bine de 10 ani.
Dacă denunţul făcut de Inspectoratul de Stat în Construcţii va fi confirmat de judecători, cei vinovaţi riscă o pedeapsă cu închisoare de trei luni la trei ani sau amendă.
Reporteri: Adrian Ciucuriţă, Anca Deac
Operatori: Constantin Gheorghiţă, Gabor Szilagyi