Rugina a cuprins o mare parte din fierul care răsare din betonul a ceea ce ar fi trebuit să fie pilonii autostrăzii Suplacu de Barcău - Borş. Lăsate fără protecţie în faţa vremii, în plin câmp, structurile turnate până acum se degradează de la o zi la alta. Este un peisaj dezolant pentru şoferii care trec pe drumurile judeţene şi comunale din zonă.
"Se deteriorează tot ceea ce este făcut în câţiva ani de zile. Fierul beton rugineşte, slăbeşte şi peste câţiva ani lucrarea va fi reluată. Alţi bani, altă cheltuială."
"Slăbeşte şi structura. E păcat, s-au mâncat nişte bani de la statul român şi în continuare se fură."
Inginerii constructori atrag atenţia că lucrările realizate până acum trebuie protejate.
"Acoperite cu o pastă de ciment, cu un mortar, cu materiale de tip latex eventual pentru protejarea acestora, mai ales dacă sunt lăsate de la un an la altul în libera actiune a intemperiilor", explică prof. univ. Marcela Prada, Facultatea de Construcţii din Universitatea Oradea
Dacă nu se iau aceste măsuri, specialiştii spun că poate fi afectată structura de rezistenţă a şoselei. "Pot apărea în betonul proaspăt diferite situaţii de contracţie curgere lentă până la fisurarea acestuia, apariţia unor fisuri."
Nu este singura problemă întâlnită pe şantierul autostrăzii din Bihor.
"Dacă în trecut locul în care se construiau viitoarele structuri ale autostrăzii Borş-Braşov erau supravegheate de firme de pază, acum întreaga zonă este un imens şantier părăsit, în care oricine poate să intre. Inclusiv hoţii de fier vechi interesaţi să fure barele metalice din armătură", a observat reporterul Digi24 Oradea Bogdan Costea.
"Nu putem pune nici paznicii să păzească, nici poliţiştii nu au posibilitatea de a patrula în zona respectivă. Este lăsat fără stăpân. Deja am văzut că în unele locuri au ajuns hoţii de fier", susţine Miklos Nagy, primarul comunei Sălard.
Conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România nu a răspuns până acum solicitărilor Digi24 referitoare la situaţia tronson de autostradă din Bihor. Am fost direcţionaţi spre biroul de comunicare, unde nici un angajat nu putea fi contactat.
reporter: Bogdan Costea
operator: Gabor Szilagyi
editor web: Adrian Laboş