Lucrările de modernizare a aeroportului din Oradea au început în 2010 şi au cuprins tot terminal de călători. Refăcut din temelii, acesta a fost verificat în august 2012 de o comisie a ministerului Transporturilor, care a stabilit că aeroportul din Oradea îndeplineşte condiţiile de aderare la spaţiul Schengen. Neaderarea României la zona de liberă circulaţie a făcut însă ca deschiderea aerogării traficului internaţional să nu mai fie posibil.
Gheorghe Pasc - directorul Aeroportului din Oradea
"Acum funcţionăm după reguli naţionale ce le avem pe legea poliţiei de frontieră, a sistemelor de graniţă şi vamă pasagerii şi aeronavele sunt tratate ca şi curse externe."
Adică sunt controlate la sânge, ca urmare a neaderării ţării noastre la spaţiul Schengen. Tot din acest motiv, mai multe facilităţi, cum ar fi spaţiile speciale destinate celor care sunt în tranzit sau solicită azil nu au fost folosite efectiv, dar sunt operabile.
Pe monitoarele de supraveghere ale aeroportului apare o pată neagră - este vorba de zona de cazare pentru azilanţi, care stă încuiată.
Gheorghe Pasc - directorul Aeroportului din Oradea
"In momentul de faţă fiind nefolosită, facem şi economie la curent electric. Ţinem lumina stinsă deoarece nu avem nevoie să vizualizăm din cauză că nu e nimeni cazat în zonă."
Specialiştii spun că noile facilităţi ale aeroportului orădean vor putea fi folosite în totalitate doar în momentul în care România va fi primită în spaţiul Schjengen. Deocamdată, nimeni nu ştie când se va întâmpla acest lucru.
Sorin Coţău - şeful Poliţiei de Frontieră din cadrul Aeroportului Oradea
"La data aderării la Schengen nu vor mai face obiectul controlului decât cursele care vor veni din afara spaţiului Schengen."
Până atunci, conducerea aerogării orădene şi-a mai fixat un obiectiv: modernizarea şi extinderea pistei de aterizare, dar şi construirea unor noi clădiri în jurul aeroportului. Pentru aceasta ar fi nevoie de 24 de milioane de euro, bani pe care vrea să-i obţină din fonduri europene.