La Colegiul Tehnic Gheorghe Mârzescu din Iași mulți dintre elevi renunță la ore după primele zile de școală. "Am avut probleme de abandon şcolar, elevi care s-au înscris în clasa a IX-a, dar nu au mai venit, nu au mai reuşit să frecventeze şi sunt în special situaţii ale unor copii din mediul rural," a explicat Lacrămioara Alexandrescu, director al Colegiului Tehnic de Electronică şi Telecomunicaţii Gheorghe Mârzescu.
Expicaţiile elevilor: "Chiar este situaţia asta că lipsesc mulţi colegi, din clasa din motive cred financiare."
"Noi, în general, le explicăm care sunt pericolele sau riscurile pe care şi le asumă. De exemplu, pot pierde bursele, dacă nu burse, bani de liceu, burse sociale, burse de boală."
Cu toate acestea, dacă la nivel național în fiecare an abandonează școala un elev din cinci, în regiunea Moldovei, după absolvirea gimnaziului, un elev din trei renunță la ore. Și cum fenomenul abandonului este unul în creștere, înainte să rămână cu sălile de clasă goale, profesorii din Iași au apelat la sfaturile dascălilor din Luxembourg, Franţa, Belgia, Grecia sau Finlanda.
"În Europa, rata abandonului este în jur de 14%, în Luxemburg, acum 4 ani, eram la o rată de 12%, dar Guvernul şi Ministerul au făcut nişte strategii şi suntem acum sub 10% şi acesta este obiectivul Uniunii Europene," a spus Beatrix Charlier, manager de proiect Comenius.
Un rol important au și polițiștii care nu de puține ori sunt nevoiți să îi scoată pe elevii care chiulesc din barurile aflate în vecinătatea școlilor și să îi trimită la ore.
Alin Gherghel, agent şef adjunct de poliţie: "Încercăm sa prevenim astfel de cazuri prin informare directă si rapidă între poliţie şi şcoală."
Profesorii din celelalte state ale Uniunii Europene spun că o masă gratuită la prânz pentru copiii săraci, principala problemă în regiunea Moldovei, poate fi un prim pas spre a-i determina să nu mai renunțe atât de ușor la educație, singura lor șansă, de altfel, pentru un viitor mai bun.