Tractoarele pe care elevii de la Colegiul Agricol din Iași învaţă să conducă, dar şi să facă munci agricole sunt ruginite, consumă combustibil dublu față de cele moderne şi se defectează mereu.
"Mai sare din viteză, sunt probleme ca la un tractor din 1972 nu se mai găsesc cauciucuri, nu se mai găsesc piese de schimb, totul este din mai multe, din 5-6 bucăţi găsim o piesă şi o modificăm," explică Iulian Târziu, maistru.
Elevii ar trebui să învețe să conducă utilajele agricole. Numai că, din cauza vechimii, tractoarele nu mai pot fi scoase la stradă, astfel că tinerii nu mai obţin calificarea de tractorist rutierist, ci numai de tractorist de brazdă.
Eugen Enculescu, instructor practică elevi: "ele sunt depăşite, tractoarele care sunt noi au servodirecţie, se conduc foarte bine, acestea se conduc mai greu, trebuie să munceşti mult."
Un tractor nou costă aproape 100 de mii de lei, prea mult pentru bugetul liceului. Teoretic, şcoala ar trebui să primească finanţare de la Ministerul Agriculturii pentru dotări, dar acest lucru nu s-a întâmplat.
Carmen Zelinschi, directorul Colegiului Agricol şi de Industrie Alimentară ''Vasile Adamachi'' Iaşi: "am încercat să aplicăm pe mai multe programe, dar nu suntem eligibili, cel puţin în cele ale AFIR-ului pentru că nu suntem în mediul rural, asta este un mare minus."
"În privinţa liceelor agricole aparea această interesantă oportunitate prin liniile de finanţare deschise de Ministerul Agriculturii, dar paradoxal nu s-au gândit că sunt cşoli care se află în mediul urban," a spus Camelia Gavrilă, inspector general la Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi.
În lipsa unei schimbări legislative, elevii vor fi nevoiţi să înveţe în aceleaşi condiţii.