Câteva sute din cele 4.000 de hectare cât ocupă Portul Constanţa vor fi transformate în activităţi de agrement şi zone rezidenţiale, după cum prevede strategia propusă de o companie multinaţională, care a mai realizat proiecte în Kenya şi Turkmenistan.
Ştefan Muntoiu, operator portuar: "De la dana 0 pana dincolo de silozurile lui Saligny vor să o transforme în zonă turistică. Cum? Ce vor să facă aici? Baruri de noapte, cazinouri, restaurante."
George Vişan, directorul comercial al APMC: "În zonele vechi unde nu se mai poate opera, la danele respective 0-24 să se facă o reconversie din complex industrial într-un complex rezidenţial şi, mă rog, activităţi din acestea de entertaiment".
Liderii de sindicat nici nu vor să audă de această schimbare de viziune.
Mircea Burlacu, lider sindicatul potuar: "Vrem să dăm un semnal foarte clar: că nu acceptăm ca infrastructura strategică a Portului Constanţa să se transforme într-o infrastructură a plăcerilor nocturne a unora şi altora. Vor fi mii de locuri de muncă ce se vor desfiinţa ca urmare a implemenrării acestei utopii de masterpla."
Operatorii portuari care derulează afaceri cu cereale, minereuri, cherestea şi fier vechi vor fi mutaţi de la intrarea în Port, la periferie, adică în zona de sud.
Ştefan Muntoiu, operator portuar: "Îi relocă într-o altă zonă. Să zicem, acea insulă artificială. Pe banii cui, se pune problema? Păi pe banii celorlalţi operatori portuari sau pe ce va lua Administraţia Porturilor de la Ministerul Transporturilor."
George Vişan, directorul comercial al APMC: "S-au luat în calcul relocări acolo unde contractele de închiriere expiră, ele nemaidorind din punctul de vedere al consultantului să mai fie prelungite pe acea suprafaţă, ci într-o nouă locaţie."
În plus, în masterplan se prevede inclusiv mutarea Marinei Militare şi a Grupului de Nave al Poliţiei de Frontieră de la intrarea în port.
Ştefan Muntoiu, operator portuar: "Vă daţi seama, în contextul actual în care noi suntem la graniţa cu războaiele, noi ne apucăm să mai mutăm şi danele militare, să arătăm americanilor că suntem într-un haos total."
Sindicatul portuar spune că nu va aştepta ca masterplanul să fie aprobat şi va scoate oamenii în stradă.
Mircea Burlacu, lider sindicatul potuar: "Nu vom înceta protestele până când nu se va renunţa la acest proiect dictat de către unii şi doar asumat de către alţii. Şi în aceeaşi notă, nu vom înceta acţiunile până când actuala conducere administrativă nu-şi va lua tălpăşiţa din Port."
De altfel, Asociaţia Operatorul Portuar, care înglobează 80 la sută dintre agenţii economici din Portul Constanţa, intenţionează să acţioneze în justiţie Administraţia Porturilor Maritime, cea care ar fi dictat acest masterplan.
Anca Mirăuţă, avocat: "Am făcut deja o plângere prealabilă împotriva masterplanului. Este un demers prealabil unei cereri de chemare în judecată în contencios administrativ."
Marii agenţi economici din Port spun că anul trecut au avut discuţii foarte scurte cu reprezentanţii consultantului care urmează să întocmească planurile de dezvoltare pe termen scurt, mediu şi lung, adică până în 2020, 2030, respectiv 2040.
reporter: Anca Medrea
imagine: Florin Boboc