În acest moment, Teatrul funcţionează cu puţin peste jumătate din personalul aflat în schemă, iar banii primiţi de la Ministerul Culturii nu ajung pentru toate spectacolele şi festivalurile organizate.
În 2010, Consiliul Judeţean Constanţa, ordonatorul de credite, a vrut să desfiinţeze teatrul. S-a găsit soluţia prin care Oleg Danovski să treacă în subordinea Ministerului Culturii. Condiţia a fost disponibilizarea a peste 100 de angajaţi. Acum, orchestra mai are 30 de instrumentişti din 80, un calvar pentru dirijori. Au fost chemaţi de acasă cei care s-au pensionat.
Valeri Baran, trombonist pensionar: "Situaţia se aseamănă cu cea a unui pictor care nu are decât câteva culori la şevalet de care se poate folosi. Se încearcă tot felul de artificii. Supravieţuim de la o stagiune la alta."
Gabriela Petru este singurul bibliotecar muzical al teatrului şi lucrează aici de 20 ani. În urmă cu patru ani a fost disponibilizată dar directorul a rechemat-o ca şi colaborator. Opt luni nu a avut niciun venit dar nu s-a gândit nicio clipă să renunţe la Oleg Danovski.
Gabriela Petru, bibliotecar muzical: "Este un volum de muncă foarte mare. Suntem puţini ca şi personal, am preluat şi alte atribuţii."
Toată clădirea de peste 4000 de metri pătraţi este întreţinută de un singur zugrav care, în vară a suferit un atac cerebral şi acum este în recuperare.
Sutele de costume sunt realizate de două critorese din patru câte erau înainte. Pentru un singur spectacol au croit peste o sută de ţinute. În funcţie de complexitate, un singur costum durează chiar şi 2 săptămâni să fie gata.
Cati Spânu, costumier: "Au fost câte 4-5 premiere pe an şi am zis că îmi e până peste cap."
Încălţămintea este făcută de un singur om. În urmă cu patru ani, Florin mai avea cinci colegi în atelier şi fiecare îşi făcea partea lui de treabă. Acum, el trebuie să facă totul singur.
Florin Muşin, cizmar: "Eu şi croiesc, cos, lipesc, apoi le tălpuiesc încălţămintea pentru balet."
Eugen Jalea, butafor: "Sunteţi singurul om? Păi, da, singurul om la butaforie, v-am zis. La pictură acuma are o problemă şi nu e aici. E greu. Înainte eram 3-4."
Bugetul acordat de Ministerul Culturii este subdimensionat. În fiecare an, directorul pune 600.000 de lei de o parte din veniturile proprii ca să aibă cu ce să-i plătească pe colaboratori.
Anul acesta, teatrul a primit pentru activitatea artistică 440.000 de lei în timp ce alte instituţii din ţară au bugete care depăşesc un milion de lei.
Daniela Vlădescu, directorul TNOB "Oleg Danovski": "Ministerul ne dă nu cât să nu murim, ci cât să murim lent. Ştiţi, trebuie să fim pedepsiţi pentru că încercăm să existăm. Rezistenţa se pedepseşte."
Cu aceşti bani, Oleg Danovski încheie anul acesta cu 185 de specatcole la scenă, în ţară şi peste hotare, un număr record. Teatrul a strâns peste 5.000 de spectatori doar la ultimul eveniment organizat: Festivalul Internaţional al Muzicii şi Dansului. "Oleg Danovski" nu a mai primit bani de investiţii din 2012, atunci când s-a schimbat ministrul Culturii.
reporter: Oana Manoilă
operator: Cristian Caciauna