Un barometru cultural făcut pentru anul 2023 indică cifre mai bune decât în 2022. Vizitele la muzeu sau vizionarea unui film la cinema sunt peste concertele de muzică clasică sau participarea la spectacole de teatru. Platformele de streaming sunt și ele deosebit de atractive.
Conform Barometrului de Consum Cultural 2023 românii accesează platforme de streaming şi sunt abonaţi chiar şi la 2-3 platforme, 45% au vizitat un muzeu, o expoziţie sau o galerie de artă cel puţin o dată pe an şi doar 25% dintre respondenţi au mers la cel puţin un spectacol de teatru, sunt câteva dintre concluziile Barometrului.
Creșteri față de 2022
La nivelul consumului cultural public, frecvenţa vizitării obiectivelor cu relevanţă culturală a crescut accelerat: 67% dintre respondenţi au vizitat monumente istorice şi situri arheologice cel puţin o dată pe an în 2023, faţă de 59% în 2022, iar 45% au vizitat un muzeu, o expoziţie sau o galerie de artă cel puţin o dată pe an în 2023, faţă de 30% în 2022.
În acelaşi timp, 34% dintre respondenţi au mers la cinematograf cel puţin o dată în 2023, procentul fiind apropiat de cifrele premergătoare pandemiei, potrivit raportului.
Procentul respondenţilor care în 2023 au mers cel puţin o dată pe an la bibliotecă pentru a împrumuta cărţi (20%) este similar procentului respondenţilor care au participat cel puţin o dată pe an la un târg de carte (16%).
Festivaluri, filme
Concomitent însă, participarea la evenimentele specifice artelor spectacolului, în afara festivalurilor, rămâne scăzută: doar 25% dintre respondenţi au mers la cel puţin un spectacol de teatru, iar 24% la cel puţin un spectacol de muzici culte în 2023.
În ceea ce priveşte consumul de cinema în spaţiul public, 34% dintre respondenţi au mers la cinematograf cel puţin o dată în 2023, procentul fiind apropiat de cifrele premergătoare pandemiei, iar 15% au vizionat un film la cinematograf măcar o dată în ultimele 6 luni. Doar 10% pot fi consideraţi consumatori fideli de filme la cinematograf.
În spaţiul privat, acasă, 53% dintre respondenţi accesează platforme de streaming pentru a viziona filme. Sub 50% din gospodăriile de la nivel naţional sunt abonate la platforme de streaming.
Preferințe
În ceea ce priveşte practicile respondenţilor în funcţie de preferinţe, studiul arată că "persoanele care ascultă muzici culte sau muzică rock au o mai mare disponibilitate de a consuma şi din alte tipuri de oferte culturale decât cele pe care le-am considera în proximitatea lor de preferinţe de consum.
Fidelitatea pentru anumite practici culturale sau pentru un număr mai restrâns de astfel de practici este mai degrabă specifică persoanelor care preferă manelele şi muzica folclorică". În plus, "persoanele care ascultă muzică rock şi persoanele care ascultă muzici culte sunt mai active în spaţiul public şi accesează mai des oferta culturală, indiferent de natura ei, decât o fac persoanele care ascultă mai frecvent manele sau muzică folclorică iar persoanele care ascultă muzică rock şi persoanele care ascultă muzici culte sunt mai înclinate să participe la evenimente culturale în spaţiul public decât persoanele care ascultă mai frecvent manele sau muzică folclorică".
Conform Dr. Anda Becuţ Marinescu, director de Cercetare INCFC rezultatele studiului reprezintă „un cumul de factori: în multe situaţii este vorba despre lipsa de acces la infrastructura culturală, uneori absentă în localităţi. Un alt obstacol este nivelul economic. Anumite produse sunt greu de accesat din punct de vedere financiar. Pentru o familie cu venituri medii, cu doi copii, consumul cultural devine prohibitiv în anumite situaţii. Şi cel mai important factor, considerăm noi, este lipsa educaţiei culturale şi a conştientizării importanţei culturii".
Studiul Barometrul de Consum Cultural 2023 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2023, pe un eşantion reprezentativ naţional pentru populaţia de 18 ani şi peste. Volumul aproximativ al eşantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.
Editor : S.S.