Comuna clujeană Râşca este renumită pentru cartofii ecologici. Datorită altitudinii, legumele sunt ferite de dăunători şi nu sunt tratate cu pesticide. Puţinii clienţi ai producătorilor locali sunt mai mult cei care au drum prin localitate, astfel că agricultorii ajung să vândă kilogramul de cartofi chiar şi cu 30 de bani.
"Foarte ieftin, n-avem câştiguri, nimica. Nici munca nu ţi-o scoţi, investiţia. (Cât de departe sunteţi de cea mai apropiată piaţă? Cât kilometri trebuie să faceţi?) Păi la Huedin, 30 aşa... dacă ne ducem", spune Gligan Ardelean, agricultor.
"Mergem la o piaţă, cu ce aducem acasă, motorina, cumpărături pentru coşul casei, s-au terminat banii", susţine Cornel Gligan, şi el agricultor.
Pentru astfel de agricultori, o echipă de IT-işti din Cluj-Napoca lucrează de un an la crearea unui târg virtual. Astfel, ţăranii vor putea să vândă marfa direct pe internet. Beneficiile sunt de ambele părţi: ţăranii nu mai trebuie să meargă în pieţe, iar consumatorul va avea marfă de calitate, fără să se deplaseze la producător.
Sistemul este destul de simplu: contra unui abonament lunar ce porneşte de la 2 euro, oamenii vor putea primi acasă, în fiecare lună, un coş cu legume proaspete. Site-ul va face legătura nu doar cu consumatorii casnici, ci şi cu cei industriali şi cu transportatorii.
"În momentul în care el introduce anunţul de cumpărare, aplicaţia îi va propune automat toate anunţurile de vânzare care sunt, care se mapează pe nevoile lui", explică Ovidiu Pintea, manager al proiectului-pilot.
Ultimul cuvânt îl va avea micul producător, care va alege cel mai bun preţ pentru produsele sale. Mai mult, el poată să deschidă şi licitaţii online, totul însă după ce îşi creează un profil.
"Am insistat pe tehnologie cât mai nouă şi ca site-ul să fie cât mai interactiv şi mai friendly. O să permitem autenficare prin reţele de socializare", a precizat Adrian Pop, arhitect software.
Programul va putea fi accesat atât de pe calculator, cât şi de pe tabletă sau telefon. Iniţiatorii proiectului sunt conştienţi că nu toţi agricultorii români ştiu să utilizeze internetul, aşa că s-au gândit deja la soluţii. Vor să încheie parteneriate cu primăriile din judeţ, pentru ca funcţionarii să îi ajute pe ţărani să îşi posteze anunţurile, dar şi să deschidă un call-center.
"Vor putea să sune la un număr gratuit, iar operatorii noştri vor introduce anunţurile în numele lor. Ideea proiectului a pornit de la întâmplări de viaţă personale. La un moment dat, am avut o surpriză majoră, când tatăl meu mi-a spus: am vândut oile", a relatat managerul proiectului-pilot.
Varianta BETA a programului va fi lansată în 1 iunie, iar cea finală, în toamna acestui an. Specialiştii care au dezvoltat platforma speră ca pentru început să adune pe site aproximativ 700 de producători şi 6.000 de utilizatori. Întregul proiect a costat 166.000 de euro şi este finanţat prin Programul Operaţional Sectorial de Creştere a Competitivităţii Economice.