Despre directori de școli care inovează. Manageri strategici care fac minuni în educație
„De ce facem educație? Pentru a-i ajuta pe elevi să înțeleagă lumea din jurul lor și talentul dinlăuntrul lor și să devină oameni împliniți și cetățeni cărora le pasă.” Este răspunsul pe care regretatul Sir Ken Robinson l-a dat atunci când a întrebat care este scopul educației.
Într-un sistem în care standardizarea și uniformizarea sunt bazele educației, acest lucru este cu atât mai greu. Depinde doar de inventivitatea, implicarea, determinarea și măiestria unor profesori și directori de școli să facă imposibilul posibil și să trezească în tineri acel spirit al curiozității cu care suntem înnăscuți.
O altă discuție care este recurentă în ultimii ani: școala trebuie să pună accent pe disciplinele de studiu relevante pentru piața muncii. Școala trebuie să te ajute să fii pregătit pentru o viață profesională, să intri încrezător într-o nouă etapă care presupune responsabilitate.
La fel, chiar și într-un mediu rigid din punct de vedere instituțional cum este învățământul public, există profesori și directori care au adaptat curricula în funcție de acest deziderat, care au transformat școlile în laboratoare ale viitorului printr-un parteneriat viguros cu mediul de afaceri.
„Revoluțiile nu așteaptă legislația. Ele apar din ceea ce fac oamenii la nivelul de bază. Educația nu are loc în birourile legiuitorilor sau în retorica politicienilor. Este ceea ce se întâmplă între cei care învață și profesori, în școlile lor. Dacă sunteți profesori, pentru elevii voștri, voi sunteți sistemul. Dacă sunteți directori de școli, pentru comunitatea voastră, voi sunteți sistemul. Dacă sunteți politicieni, pentru școlile de care răspundeți, voi sunteți sistemul.” (Ken Robinson, „Școli creative”).
Este un paragraf din cartea ”Școli creative” a aceluiași maestru al educației, Ken Robinson, cu care rezonez întrutotul.
Și ajung la fondul editorialului:
Adina Romanescu de la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil”, Iași a obținut premiul Directorul Anului, iar Cătălin Condrea de la Școala Gimnazială Specială, Pașcani, Iași, a obținut premiul Directorul Anului 2021 pentru Inovare.
Aceste premii au fost acordate de către Asociaţia Pentru Valori In Educaţie - AVE România, în cadrul Galei Premiilor pentru Directorii Anului. Evenimentul are rolul de a-i aduce în lumina reflectoarelor pe acei directori de școli care au transformat imposibilul în posibil în anul școlar 2020-2021.
Sunt două exemple la care m-am referit în prima parte că se poate și în sistemul educațional românesc! Se poate să inovezi, se poate să fii creativ și se poate să transformi educația de la firul ierbii.
Directorul de școală nu este un simplu administrator care se asigură că e curat în clase, care se ocupă de văruirea pereților și vopsirea gardului unei școli. Sau nu e doar atât. Un director de școală e un strateg care vede dezvoltarea unității școlare pe termen lung, care inovează, care nu stă cu mâna întinsă la Primărie pentru bani, ci este într-o permanentă căutare de parteneriate în vederea inițierii unor proiecte cu impact.
Felicitări pentru aceste premii valoroase care reprezintă un certificat de garanție că Iașul este „orașul școalelor” cu adevărat.
Felicitări câștigătorilor, performanța voastră să îi inspire și pe alții!
- Etichete:
- educatie
- alexandru muraru
- directori scoli