Ambuteiaj civic după declarațiile primarului din București
Atitudinea noului primar creează instabilitate. A spus că vrea ca RATB-ul să fie gratuit, apoi a revenit asupra declarației. A spus că interzice toate evenimentele care încurcă traficul din centrul orașului, după aceea a modificat declarația. Mai mult, evenimentul stradal care o deranja pe doamna primar, închiderea bulevardului Kiseleff în weekend, era organizat chiar în parteneriat cu primăria.
Ne putem aștepta ca orice declarație să fie retrasă a doua zi, iar asta creează confuzie în conducerea primăriei. Mi se pare că lipsește viziunea pentru un oraș atât de mare. Nu putem să luăm exemplul unui mic orășel, cum este Voluntari, și să-l aplicăm într-o metropolă cum este Bucureștiul.
Înainte, aprobarea evenimentelor, deși problematică, devenise o rutină — știai la ce să te aștepți. Acum totul a devenit imprevizibil.
București este un oraș european, dar primul răspuns pe care îl primim e „la noi nu se poate”
Au existat dintotdeauna șicane ale comisiei de avizare a adunărilor publice (care analiza cererile pentru evenimentele din București). Spre exemplu, ne presau să alegem trasee lăturalnice, ceea ce dilua mesajul nostru — nu ne mai vedea nimeni. Am acceptat totuși la un moment dat, să vadă că suntem deschiși colaborării, dar rezultatul a fost că presiunile și cererile lor s-au intensificat.
Acum nu ne dau un răspuns pentru evenimentul “Pedalăm împotriva melanomului”, care trebuia să se țină sâmbătă, 23 iulie, la ora 20 — am ales special un moment când orașul este liber. Ne reprogramează, țin ședințe publice cu ușile închise, stăm pe holuri. Înseamnă timpul nostru pierdut. În plus, potrivit legii, comisia nu trebuie să negocieze cu noi, ci are rolul de a sfătui primarul.
Ca bicicliști, ne dorim pace cu șoferii
E adevărat că există și evenimente care încurcă orașul. Marii organizatori de concerte, ca să amenajeze zonele respective, pot avea nevoie de spații de parcare pentru camioanele cu care transportă echipamentele — pentru unele evenimente, au blocat bulevardul cu fântâni de la Palatul Parlamentului chiar și o săptămână.
În cazul bicicliștilor, nu se blochează traficul.
Declarațiile primarului fac ca între noi, pietonii și bicicliștii, pe de-o parte, și șoferi, pe de altă parte, să se nască un război. Însă noi ne dorim pace cu șoferii.
Bicicliștii sunt văzuți de autorități ca niște oameni nesemnificativi, care încearcă și ei să-și facă loc în trafic. Dar în toată Europa bicicliștii sunt încurajați, fiindcă aduc mari beneficii.
O bicicletă în trafic înseamnă o mașină mai puțin. Înseamnă că și șoferii respiră un aer mai curat. Ar trebui încurajat mersul cu bicicleta, mersul pe jos și dezvoltarea unui transport în comun foarte fiabil, care să funcționeze la ore bine stabilite. Se estimează că doar 60% din flota RATB este funcțională.
Oamenii preferă să meargă cu mașina proprie, pentru că RATB are condiții improprii: înghesuială, lipsa aerului condiționat, timpi mari de așteptare și așa mai departe.
Unde sunt adevăratele probleme?
Cauza principală pentru crearea ambuteiajelor este proasta gestionare a traficului, nicidecum evenimentele din București.
În plus, mașinile parcate ilegal încurcă. Poliția rutieră se plânge că nu are fonduri pentru a angaja mai mulți lucrători, dar dacă ar lua măsuri legale asupra acestor mașini ilegal parcate, ar avea un buget imens.
Trotuarele au devenit cele mai mari parcări din București. Estimativ, din calculele noastre, sunt cam o sută de mii de mașini parcate ilegal. Bicicliștii și pietonii trebuie să se strecoare printre ele. Nu există infrastructură corespunzătoare, iar problemele au fost identificate în Planul de Mobilitate Urbană, dar nimeni nu vrea să și le asume.
Între timp noi, bicicliștii, suntem acuzați că sufocăm traficul sâmbătă seara.
Piedici pentru dezvoltarea cicloturismului în România
În alte țări, partenerii principali la activitățile publice de mediu și sportive sunt primăriile și autoritățile locale, chiar și cele naționale. România este ultima pe harta Europei la capitolul cicloturism și nu avem o reglementare clară a activității.
De câteva luni suntem în discuții cu Guvernul pentru a îmbunătăți cicloturismul, printr-un proiect la care lucrăm de 9 ani: stabilirea modului de desfășurare, marcarea unor trasee și existența unui centru de coordonare în România pentru traseele euro-velo. Ni s-a pus o mare piedică din partea Ministerului de Interne, care spune că mersul cu bicicleta nu este sigur pe drumurile publice.
În metropolele europene și în jurul acestora există infrastructură pentru biciclete, iar marile primării militează pentru mediu și pentru un oraș mai curat.
La noi piedicile vin din mentalitatea autorităților. În general, după ce trecem de calvarul comisiilor, polițiștii rutieri sau jandarmii de pe stradă colaborează foarte bine.
Pe același subiect: Primarul Bucureștiului gândește orașul pe contrasens
Material realizat după un interviu de Ștefania Matache și Laura Ștefănuț
Nota editorului: Membrii asociației Adevărații VeloPrieteni susțin că în data de 6 iulie au avut o întâlnire cu reprezentanți ai primăriei. Li s-a spus că ei vor să sprijine evenimentele sportive, dar că din motive tehnice nu le pot aproba traseul dorit și îi roagă să accepte altă variantă. Pentru a nu anula evenimentul, în 23 iulie Adevărații VeloPrieteni vor urma traseul stabilit de primărie.
- Etichete:
- bucuresti
- biciclete
- primar
- firea
- laura stefanut
- denes mihai