Pentru mulţi, viaţa pe două roţi înseamnă viteză şi manevre riscante în trafic. Pentru chirurgul Dan Ulmeanu motocicletele sunt o mare pasiune.
„Am început sa colecţionez motociclete şi să recondiţionez motociclete încă din liceu. Ceea ce o bucura mult pe mama mea, pentru că una din camerele casei era transformată în atelier. Şi pentru că eu tratam motocicletele ca pe nişte obiecte de artă sau ca pe nişte bibelouri, sigur că locul lor firesc era în casă”, își amintește Dan Ulmeanu.
Pasiunea pentru motoare nu are vârstă. În familia Ulmeanu ea s-a transmis de la o generaţie la alta, dar de fiecare dată s-a adăugat ceva în plus. Bunicul a pilotat motociclete, tatăl colecţionează modele retro, iar fiul le restaurează şi le redă strălucirea de altădată.
„Pot spune că pasiunea pentru restauratul de motociclete a pornit mai ales de la pasiunea pentru a restaura. Îmi place foarte mult sa readuc la viaţă un lucru care a fost scos din uz sau peste care a trecut timpul şi nu mai poate fi folosit”, spune Matei Ulmeanu.
Fiecare bijuterie pe două roţi are personalitatea ei, iar medicul Dan Ulmeanu povestește cum a „îngrijit" cea mai veche piesă din colecţia sa.
„Este un BMW R12, este un model de război. Este o motocicletă care a participat la război. Armata română a avut în dotare astfel de motociclete. Am găsit-o într-o stare deplorabilă. A necesitat un volum de muncă enorm. Noi am lucrat ani de zile la ea”, spune Dan Ulmeanu.
„Am încercat să reproducem după schiţe şi desene piesele respective la strung şi la freză. (...) E foarte greu să reproduci o piesă care era făcută într-o fabrică, unde existau utilaje speciale, unde exstau matriţe”, spune și fiul său.
„Este funcţională şi mai avem replica ei civilă (...) în curs de restaurare, toate piesele au fost prelucrate şi acum urmează asamblarea lor, ceea ce presupune o altă muncă dificilă”, adaugă Dan Ulmeanu.
De la stadiul de obiect achiziţionat şi până la cel de de colecţie, fiecare motocicletă a trecut printr-un lung şir de transformări.
Motocicleta la care ține cel mai mult Dan Ulmeanu este fabricată în 1962.
„Practic e de-o vârstă cu mine. Şi poate funcţiona, asta mă încânta în mod deosebit. Puţini colecţionari îşi folosesc obiectele de colecţie în scopuri practice. Eu am acest avantaj şi mă bucur foarte mult. Motocicleta mă bucur privind-o, mă bucur reglând la ea, mă bucur reparând la ea şi mă bucur mergând pe ea”, spune el.
În România, pasionaţii de motociclete de epocă sunt puţini, dar sunt foarte bine organizaţi.
„Există Clubul Vehiculelor de Epocă, exista Retromobil, există niște structuri care încurajează colecţionarii, încurajează manifestarile adresate acestor frumoase bijuterii vechi, întâlniri, întreceri, raliuri care se vac cu vehicule foarte vechi”, spune Dan Ulmeanu.
Sincron Matei Ulmeanu - colecţionar de motociclete retro
„Atmosfera este exact ceea ce ar trebui să fie într-un astfel de club. Lumea se întâlneşte, vorbeşte, discută cu pasiune despre maşini, motociclete şi nu numai”, adaugă Matei Ulmeanu.
La fel ca orice alt vehicul şi motocicletele de epocă trebuie să respecte anumiţi parametri pentru a putea circula pe drumurile publice.
„Exista facilităţi pentru înscrierea vehiculelor vechi, ele trebuie să fie vehicule istorice, trebuie să aibă un interval de timp din momentul în care ultimul model a fost fabricat până în prezent. Dacă este suficient de vechi și se califică din punct de vedere tehnic și este un obiect care arată într-o stare optică și tehnică bună, atunci el va fi înscris cu facilități din partea acestor structuri”, explică Dan Ulmeanu.
Pentru Dan şi Matei Ulmeanu, motociclete fac parte din familie. Pentru ei, adevărata bucurie este să găsească obiecte vechi şi rare cărora să poată să le redea înfăţişarea pe care acestea au avut-o în vremea când au fost create.