„Când eşti în ie, într-o cămaşă ţărănească şi îmbrăcat din cap până-n picioare, eşti că şi un împărat. Ai o ţinută imperială. Asta e un lucru senzaţional”, este de părere Grigore Leşe.
Cu mare respect priveşte ia şi Andreea Tănăsescu, o tânără specializată în comunicare, care a făcut o pasiune pentru portul popular. Ea a creat pe Facebook comunitatea La Blouse Roumaine, la care s-au afiliat mulţi români care cred în valorile noastre populare.
„Ideea mi-a venit dintr-un album pe care îl aveam pe profilul meu personal de Facebook. M-am gândit care e cea mai cunoscută imagine a unei bluze româneşti în lume. Evident că a fost a lui Matisse, şi aşa mi-am făcut eu un album cu Matisse, Yves Saint Laurin, Adele, îmbrăcată de Tom Ford în Vogue, album care s-a transformat într-o cumunitate, comunitate care astăzi este deja un fenomen”, povestește Andreea Tănăsescu.
Pentru mulţi, reţelele de socializare înseamnă să fie conectaţi cu prietenii sau să-şi facă noi relaţii. Pentru Andreea ele au însemnat un mod de a testa proiecte, de a descoperi idei noi şi de a construi ceva cu ajutorul comunităţilor.
Aşa i-a venit ideea unei Zile Universale a Iei, o celebrare a bluzei tradiţionale româneşti pentru orice român din orice colţ de lume.
„Am lansat provocarea pe Facebook, s-a născut comunitatea şi la un moment dat am pus o întrebare simplă: "Consideraţi că ia românească poate deveni un brand de ţară"? Şi am rămas înmărmurită pentru că în aproape 10 minute s-au făcut sute de comentarii şi oamenii erau foarte fericiţi de propunerea pe care am făcut-o aşa că am trecut la acţiune rapid şi am zis "Ok, dacă vreţi că ia să fie brand de ţară, hai să contribuim toţi. E foarte simplu: ne îmbrăcăm în ii, ne schimbăm pozele de profil de pe Facebook şi sărbătorim o zi a iei”, a mai spus Andreea.
„O zi mondială a iei este un mare pas pentru România pentru poziţionarea unui brand adevărat, a unui brand important şi cu o veche istorie, o istorie care vorbeşte prin semnele cusute de începuturile lumii”, este de părere Iulia Gorneanu - Director Galerie de Artă.
Mircea Dinescu este un mare colecţionar de veşminte tradiţionale şi crede că ia este artă, nu artizanat. Ea ne poate reprezenta oriunde în lumea asta şi adună simboluri şi valori ale românilor.
„Merită nu o zi. Ea merită tot timpul să ne clătim ochii cu ea. E într-adevăr un spectacol. Eu aş fi pus o ie pe steagul românesc. O cârpă d-asta frumoasă, albă şi cu o ie. Asta e România”, spune acesta.
După 1947, gândirea cioplită după tiparul sovietic a încercat să uniformizeze populaţia şi obiceiurile străvechi au fost marginalizate. Cu toate acestea, comunităţile tradiţionale au păstrat ia cu sfinţenie şi au transmis-o din generaţie în generaţie.
Scopul campaniei este ca bătrâna şi umila ie să nu fie uitată şi să ajute la definirea brandului de ţară.
„Am informat ambasadele României din lume despre evenimente şi au răspuns pozitiv. Ne-am bucurat enorm când am primit primul mail de la prima ambasada. Şi chiar au început să sprijine rând pe rând iniţiativa noastră. Doamna ambasador al României la Naţiunile Unite, doamna Simona Miculescu, a ales să sărbătorească în ie, alegerea României ca vicepreşedinte al Adunării Generale a Naţiunilor Unite. Ne-am bucurat foarte mult şi ne-a dat multe aripi acest gest”, a mai afirmat fondatorul comunității „La Blouse Roumaine”.
Prima Zi Universală a Iei a fost un succes.
„Cred că ia este pasărea noastră măiastră. O simt, este un obiect vestimentar care aduce atât de multă inspiraţie şi atât de multă bucurie celor care o privesc, încât într-adevăr schimbă atitudinea. Eşti altfel când porţi o ie”, a mai spus Andreea Tănăsescu.