În căutarea celor mai bune romane ale primilor ani din secolul 21, editorii BBC Culture au rugat mai mulţi critici de carte să nominalizeze cele mai bune romane publicate în limba engleză de la 1 ianuarie 2000.
În total, criticii au desemnat 156 de cărţi, iar pe baza voturilor acestora, editorii publicaţiei britanice le-au selectat pe primele 12. Printre cei chestionaţi s-au aflat critici de la The New York Times, revista Time, Newsday, fondatorii site-urilor specializate Bookslut şi The Millions şi mulţi alţii.
Jonathan Franzen, The Corrections/ Corecţii (2001)
Provocatoarea sagă multigeneraţională de familie, câştigătoare a unui premiu US National Book, a fost printre primele romane care au surprins spiritul primei decade a secolului. Pe măsură ce Alfred şi Enid Lambert şi cei trei copii adulţi ai lor îndepărtaţi se adună la sfârşitul secolului 20 pentru "un ultim Crăciun", boala Parkinson a tatălui progresează, iar Statele Unite se află în pragul unui colaps economic. "Corecţia, când a ajuns într-un final, nu a fost o explozie de balon peste noapte, ci o decepţie mult mai gentilă, o scurgere de valoare de un an din pieţe financiare cheie ", scrie Franzen. Acest "al treilea roman uluitor - o capodoperă ca voce, personaj şi naraţiune - este atât epic cât şi intim", observă scriitoarea Carmela Ciuraru în New York Times. "Franzen şi-a asigurat locul ca scriitor american major." Laurie Hertzel, editor-şef literar al Minneapolis Star-Tribune, adaugă: "Romanul ăsta mare, întins şi îmbelşugat, cu unele dintre cele mai importante teme din primii ani ai acestui mileniu - incertitudinea economică, conflictele dintre părinţi şi copiii lor de vârstă mijlocie aflaţi în derivă şi problemele enorme ale unei societăţi îmbătrânitoare care a trecut de floarea vârstei."
Marilynne Robinson, Gilead (2004)
Reverendul John Ames, pastor într-un oraş mic din Iowa, îi descrie fiului său viaţa şi moştenirea sa anti-sclavie într-un limbaj liric impresionant în acest prim episod al trilogiei lui Robinson (împreună cu Home/ Acasă şi Lola). "Nu mă pot gândi la un romancier în viaţă care să scrie mai serios şi mai profund despre credinţa religioasă, care a devenit un subiect aproape tabu în literatura contemporană", scrie criticul şi autorul Dawn Raffael, care a clasat romanul Gilead primul în lista sa. "Robinson este şi un scriitor de idei, şi un stilist excelent al prozei, investigând marele întrebări din spaţiul intim al familiei şi comunităţii.
Hilary Mantel, Wolf Hall (2009)
Saga lui Mantel care reimaginează cu îndrăzneală Europa secolului 16, spusă din perspectiva lui Thomas Cromwell (cu Henry al VIII-lea ca personaj secundar), a câştigat premiile Man Booker şi National Book Critics Circle, a fost adaptată pentru scenă şi filmată ca o nouă miniserie BBC. "Excelenţa repovestirii unei poveşti vechi este frumos ilustrată în examinarea fără cusur a lui Mantel făcută asupra puterii prin progresul lui Thomas Cromwell", observă criticul Karen R Long. Mary Ann Gwinn, editor literar al Seattle Times, scrie: "Nu m-am simţit niciodată atât de complet catapultată în mintea unui personaj, cu mult mai puţin atât de demult şi de departe".
Edward P Jones, The Known World/ Lumea cunoscută (2003)
Cu acţiunea plasată în 1855 pe plantaţia lui Henry Townsend - născut sclav, acum proprietar de sclavi - Lumea cunoscută e un triumf al empatiei, afundând cititorii într-o perioadă morală complexă fără să facă simple judecăţi de valoare. Confruntându-se cu o moarte timpurie, Townsend cântăreşte viitorul plantaţiei sale din Virginia şi al sclavilor pe care îi tratează în felul în care fostul său proprietar, acum mentorul său, l-a învăţat. "Din lectura mea, Lumea cunoscută este cel mai bun roman american publicat în secolul 21 - o operă uluitoare despre oameni care experimentează şi supravieţuiesc sclaviei americane", observă criticul Walton Muyumba.
Junot Díaz, The Brief Wondrous Life of Oscar Wao/ Scurta şi minunata viaţă a lui Oscar Wao (2007)
Câştigătorul sondajului este primul roman al lui Junot Diaz, despre un tocilar de ghetou din New Jersey pe nume Oscar, care visează să fie Tolkienul dominicano-american şi să găsească dragostea. A fost de asemenea nominalizat drept cartea numărul unu de către cei mai mulţi critici. "E ceva mare pentru mine să mă îndrăgostesc de o carte când ADN-ul ei este science-fiction, fantezie şi testosteron", spune Elizabeth Taylor, editorul literar al The Chicago Tribune. "Aceasta e numai a doua carte a unui autor latin care a primit premiul Pulitzer pentru ficţiune", observă criticul şi autorul Rigoberto Gonzalez. "Oscar Wao a reafirmat legăturile puternice pe care latinii le menţin cu limbajul, cultura şi istoria teritoriului lor ancestral. A revitalizat de asemenea întrebările acestea: Cine este american? Ce este experienţa americană?"
Vezi tot topul AICI.