„Eu bănuiesc că este o glumă, pentru că altfel nu pot să-mi explic această abordare”, a spus, miercuri seara, la Digi24, Rodica Tănăsescu, președintele Societății Naționale a Medicilor de Familie, întrebată despre acuzele de sabotaj aduse marți medicilor de familie de către președintele Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate, Vasile Ciurchea.
„De când a început informatizarea sistemului, povara muncii a fost pe noi. Noi am implementat rețeta electronică, noi ne-am cumpărat abonamente de internet, noi ne-am cumpărat cititoare de card, noi activăm cardul, noi folosim cardurile”, a arătat reprezentanta medicilor de familie.
Ea respinge acuzațiile lui Vasile Ciurchea și spune că, în mod categoric, medicii de familie își doresc implementarea cardului de sănătate. „Acest sistem, dacă există bunăvoință din partea tuturor, inclusiv din partea decidenților CNAS, probabil va funcționa bine în timp. Dar dacă acest lucru este aruncat ca vină, ca o suspiciune pentru medici (...), atunci înseamnă că se aruncă responsabilitatea unor disfuncționalități normale pentru un sistem atât de complex în spatele celor care până la urmă, renunță la o parte din munca medicală ca să facă această treabă administrativă”, a punctat Rodica Tănăsescu.
„Noi înțelegem necesitatea cardului, care va ușura o bună transparență asupra cheltuirii banilor din sistem. Da, cardul este un lucru bun, dacă există răbdare, înțelegere și feedback”, a arătat medicul.
Rodica Tănăsescu a mai spus că medicii au propus ca sistemul să fie aplicat mai întâi într-un județ-pilot, dar propunerea lor a fost respinsă. „Din păcate, noi de ani de zile am solicitat să existe un județ-pilot în care să se încerce această aplicație. Nu s-a acceptat. După aceea, am încercat o bună bucată de timp să găsim comunicare și informare a medicilor și instruirea medicilor. Vă reamintesc că suntem medici, nu informaticieni”, a declarat Rodica Tănăsescu.
Întrebată dacă există conflict între medicii de familie și CNAS, Rodica Tănăsescu a admis: „A existat un conflict înainte de semnarea contractului și de apariția normelor. Eu sper că s-a înțeles că nu facem decât să ne păstrăm și să ne păzim profesia și specialitatea”.
Rodica Tănăsescu FOTO: Mediafax Foto
Președintele organizației medicilor de familie a promis că aceștia vor depune eforturi pentru implementarea sistemului, dar a subliniat că este nevoie de înțelegere și de informare exactă asupra legislației și din partea personalului din ambulatoriu și din spitale. „În aceste zile, am avut zeci de pacienți trimiși de la spitale, peste consultațiile noastre, ca să activăm cardurile. Și mă refer la pacienții care n-au avut nevoie de bilete de internare”, s-a plâns Rodica Tănăsescu.
Ea a semnalat și unele lacune din legislație. Astfel, nu se precizează ce înseamnă „pacienți care nu pot prezenta cardul”- nu îl au emis, nu îl au că l-au uitat acasă, că l-au pierdut, că l-au deteriorat, că nu sunt asigurați?
Aveți comunicare cu Casa în acest moment? a fost întrebată, la „Jurnalul de Seară”, reprezentanta medicilor de familie. Răspunsul, o negare implicită, a sunat așa: „Au fost bune perioade în care am comunicat foarte bine. (Realizator: Acum nu mai comunicați?) Să zicem că există o comunicare dificilă”.
Aseară, președintele CNAS spunea la Digi24 că dacă nu avem cardul trebuie să primim asistență medicală și chiar medicamente, pe baza unei rețete pe care farmacista trebuie să treacă datele din buletin, urmând ca ulterior să se verifice calitatea de asigurat. „Tot dl președinte, acum trei zile, a afirmat în alt comunicat că nu pot primi serviciile medicale decât pacienții care au la ei cardul, pe baza cardului. Într-adevăr, ieri am auzit și eu comunicatul dânsului, după cum am auzit și gluma sau acuzațiile care s-au adus medicilor”, a spus Rodica Tănăsescu.
„Teama noastră este că și dacă există toată bunăvoința la nivelul CNAS pentru a valida și deconta aceste servicii, peste un an sau doi vine Curtea de Conturi și spune că s-au făcut plăți fără o bază legală. De aceea trebuie să comunicăm”, a subliniat președintele Societății Naționale a Medicilor de Familie.
Soluția propusă de medicii de familie este ca sistemul să funcționeze în paralel cu cel vechi, până când va merge foarte bine.