Lungă de doar 13 kilometri, centura ocolitoare a Aradului este tăiată în trei locuri de calea ferată. Statistic, 40.000 de mașini trec pe aici zilnic, în condiții foarte grele de trafic.
„Noroc că avem mașini mai rezistente, căci altfel am fi varză, ca drumurile noastre din România. Îți trebuie vreo două ore ca să treci centura”, a spus un șofer.
În 2011, Guvernul a aprobat începerea construcției pentru două pasaje supraterane, care ar fi rezolvat problemele. În valoare totală de aproape 14 milioane de euro, pasajele trebuiau terminate în vara lui 2012. Pentru că finanțarea a fost retrasă, lucrările au fost oprite, iar ce trebuia să rezolve traficul în zonă a ajuns să îl încurce şi mai tare.
Aflate cu problema în fața ochilor, dar în afara puterii lor de decizie, autoritățile din Arad au cerut de mai multe ori ajutor la București. Până la urmă au venit și ceva bani, insuficienți însă pentru ca pasajele să fie terminate. „Din câte am înțeles, finanțarea obținută se referă doar la achitarea unor restanțe, nu și la continuarea efectivă a lucrărilor”, a declarat Corina Drăghici, purtător de cuvânt Primăria Municipiului Arad.
Tot în județul Arad și tot legat de drumuri găsim o altă mare dezamăgire lăsată în urmă de autoritățile centrale: oprirea finanțării programului național pentru dezvoltarea infrastructurii, faimosul PNDI. Dacă ar fi fost implementat, Aradul putea să scape de blestemul drumurilor cu gropi.
Drumurile au trecut de la administraţiile locale la autorităţile din Bucureşti. E uşor de înţeles ce s-a întâmplat. După doi ani în care nu s-a făcut nimic și situația s-a agravat până la limita suportabilității, autoritățile centrale de la București au găsit soluția salvatoare: vor lăsa cheltuelile cu reabilitările de drumuri tot în seama autorităților locale.
„În perioada următoare, maxim două, trei săptămâni, se vor semna protocoale de predare - primire, în care administrațiile locale vor primi drumurile înapoi”, a declarat Cristian Drăgan, administratorul public al județului Arad.
Fără ajutor de la București, din fonduri proprii, fonduri europene sau colaborări transfrontaliere, Consiliul Județean Arad a modernizat din 2008 până în 2012 aproape 350 de km de drumuri adică aproape o trăime din totalul drumurilor din județ. Cu toate acestea, în prezent aproape jumătate din șoselele din județul Arad au termenele de garanție expirate și necesită reabilitări urgente.
Campania RAPORT DE ŢARĂ Digi24
În aşteptarea regionalizării, vreme de 21 de săptămâni, campania Raport de ţară face radiografia României reale. În fiecare zi, reporterii Digi24 transmit în direct din două judeţe ale ţării, din care, la final de săptămână, tragem linie şi adunăm împreună atuurile şi punctele slabe. Din Braşov, Sibiu, sau de oriunde în România, intraţi şi votaţi-vă judeţul preferat în secţiuneaRaport de ţară.