În România, țară în care peste 40% dintre adolescenți citesc cu dificultate un text, mai există și elevi care fac performanță. Ștefan Enescu este unul dintre ei. Are 11 ani și anul trecut a obținut locul întâi la Olimpiada națională de matematică și locul 2 la cea de informatică.
„Cadrele didactice nu sunt întotdeauna bine pregătite și sistemul este prost finanțat, de asemenea mulți elevi au mentalitatea de a nu le păsa de școală", a explicat Paul Gramatovici, olimpic național la matematică și informatică. „Acest dezastru este cauzat pe de-o parte de mentalitate, de lipsa de importanță acordată școlii și, pe de altă parte, mi se pare mie că este cauzat de faptul că școala nu reușește să le arate elevilor, să-i mențină interesați”, subliniază el.
După faptă și răsplată, spune un proverb pe care copiii îl învață în clasele primare. Numai că nu este întotdeauna așa. În mod normal, statul premiază performanțele tinerilor excepționali. În cazul olimpicilor din 2011 recompensa din partea autorităților nu a venit nici până în ziua de astăzi.
Lipsa de interes a autorităților în ceea ce privește învățământul și performanța îi determină pe tinerii care fac un lobby extraordinar României să se îndrepte către facultăți din afara țării.
„Am ales să merg la Cambridge, pentru că este una dintre cele mai bune facultăți pe matematică. Daca aș rămâne în România nu cred că aș avea parte de aceeași profesori sau aceași calitate de învățământ”, explică Radu Bumbacea, olimpic internațional la matematică.
Cu toate acestea, există și tineri care cred că încă se mai poate face ceva în România. Horia studiază de doi ani la Princeton, iar în viitor ia în calcul și întoarcerea în țară. „Sunt perfect de acord că trebuie sa reformăm multe lucruri în sistemul de învățământ românesc, dar dacă numai îl blamăm și scoatem la iveală numai lucrurile rele, atunci acestea se pot amplifica, din simplul motiv că descurajăm elevii. Cred că optimismul ar ajuta", spune el.