„Este un desert gelatinos. Da, se simte foarte bine gustul de portocale. Nu influenţează gustul aurul? Nu, aurul nu influenţează deloc”, spune Adrian Martău.
Adrian Martău este student în anul patru la Facultatea de Ştiinta şi Ingineria Alimentelor din Cluj-Napoca. Inspirat de industria medicală, care foloseşte aurul pentru proprietăţile antimicrobiene, tânărul a încercat să introducă metalul preţios şi în alimente. După cinci luni de cercetări, a inventat jeleul cu nanoparticule de aur.
„E recomandat undeva la trei zile să se consume un produs, fără adăugare de nanoparticule, fără conservanţi, un produs natural. Cu adăugare de nanoparticule se poate prelungi cu peste şapte zile perioada de valabilitate, fără să adăugăm conservanţi”, afirmă Adrian Gheorghe Martău, student.
Tânărul spune că aurul adăugat în jeleu scumpeşte produsul cu numai doi euro.
„Gramul de aur este scump, dar ţinând cont de cantităţile pe care le adăugăm... acesta e foarte diluat, cantitatea este foarte mică, dacă ne gândim că e vorba de nanoparticule”, adaugă Adrian Gheorghe Martău, student.
Doi profesori i-au fost alături în acest demers.
„Aşa arată soluţia de aur. Această soluţie de aur este redusă cu un extract natural de usturoi şi prin fierbere ajungem la un cloid de aur de culoare roşie-vişinie. Şi asta practic e materia primă”, declară Dana Leopold, şef lucrări Facultatea de Ştiinţa şi Ingineria Alimentelor Cluj.
„Noi ne-am dorit acest jeleu din mai multe puncte de vedere. Unul dintre ele a fost că jeleurile de pe piaţă nu ne aduc o valoare nutriţională reală”, spune Dan Vodnar, prorector cercetare USAMV Cluj-Napoca.
„Ajung la celule cancerigene, se fixează acolo sau în membrană sau intracelular şi în urma unui tratament cu lumină, absorb lumina, se încălzesc”, spune Simion Aştilean, şeful centrului de Bionanofotonică şi Microscopie Laser UBB.
Pentru inventarea procesului de obţinere a jeleurilor cu nanoparticule de aur, studentul a primit Diploma de Excelenţă şi „Medalia de Aur cu Menţiune specială” la salonul Proinvent din acest an. Tânărul speră să se găsească producători, care să preia ideea, iar aurul să fie folosit în cât mai multe preparate culinare.